Articole

Vrem autostradă care să unească România de R. Moldova

Despre o autostradă care să lege România de Republica Moldova se vorbește de mai mult timp, dar deocamdată suntem blocați doar la nivel de studii și discuții. Vorbim despre autostrada Moldova-Transilvania care să lege vestul Europei de estul Europei.

Premierul Romaniei, Dacian Ciolos a avansat și un termen când ar putea fi gata această rută – 2018, când se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire.

L-am întrebat la emisiunea Alb&Negru pe ambasadorul României la Chișinău, Marius Lazurca, (căruia i se încheie mandatul în scurt timp) de ce până acum nu a avansat acest proiect. Diplomatul susține că în prezent traficul rutier nu ar justifica construcția unei autostrăzi care să lege Iașiul de Chișinău.

14664297381860

“Nu cred că prima urgență este o autostradă care să lege Iașiul de Chișinău. Mai urgent este să avem mai multe poduri peste Prut și să reparăm drumurile care există deja între noi. Traficul rutier între România și R. Moldova nu este încă suficent de mare ca să justifice cel puțin în prezent o autostradă”, a spus Marius Lazurca în cadrul emisiunii.

Cred mai degrabă că traficul rutier va crește dacă va exista o infrastructură bună, ar fi un semnal de susținere pentru românii din R. Moldova, inclusiv prin asemenea acțiuni.

Pe internet circulă de ceva vreme o petiție prin care se solicită construcția autostrăzii Moldova-Transilvania.

http://moldovavreaautostrada.ro/

“Atât timp cât nu există o autostradă care să lege Moldova de Transilvania şi de sudul ţării şi Moldova din România de Republica Moldova, unirea de la 1918 nu este desăvârşită”, se arată în petiție.

Vorbim și despre anumite cifre motivante: 34 000 de automobile ar circula zilnic pe această rută, ar fi vorba despre 7 milioane de beneficiari ai acestei autostrăzi care s-ar întinde pe 310 km și ar costa 6 miliarde de euro.

Autorii inițiativei sunt un grup de ieșeni care declară că nu fac parte din niciun partid politic și nici nu se implică în activități de promovare ale vreunui partid politic.

“Atât timp cât gradientul de dezvoltare al României este unul de la Vestul industrializat şi bogat spre Estul izolat şi subdezvoltat, dezavantajul geografic al Moldovei va putea fi surmontat doar prin proiecte semnificative de infrastructură. Aşa încât cine discută despre infrastructură de transport (autostrăzi, căi ferate şi aeroporturi) în Moldova discută cu adevărat despre viitorul regiunii şi atinge un subiect extrem de sensibil. Cine le şi pune în practică, depăşeşte politicianismul steril”, se mai arată în petiție.

Eu am semnat petiția pentru că vreau să se treacă de la vorbe la fapte în relația dintre cele două state românești, pentru că vreau ca (re)apropierea între cele două maluri ale Prutului să se producă firesc și uman.

Dacă și tu susții această inițiativă, semnează petiția aici.

Facebook Comments

10 Comments

  1. Astăzi este una din cele mai tragice zile din istoria noastră. Acum 75 de ani în urmă, a început Marele Război pentru Apărarea Patriei

    22 iunie 2016; 11:37

    ,,Astăzi este una din cele mai grele şi tragice zile din istoria noastră. Acum 75 de ani în urmă, trupele germano-fasciste şi aliaţii au invadat mişeleşte ţara noastră. A început Marele Război pentru Apărarea Patriei, care a durat 4 ani.

    Pentru Moldova, a început ocuparea româno-fascistă de trei ani, în timpul căreia au fost ucişi sute de mii de compatrioţi de-ai noştri – evrei, ţigani, reprezentanţi ai altor etnii.

    Moldova a trecut cu demnitate prin această încercare. Taţii, buneii şi străbuneii noştri au luptat cot la cot cu popoarele frăţeşti., În anii de război, 18 originari din Moldova au devenit eroi ai Uniunii Sovietice, iar trei dintre aceştia au devenit cavaleri a celor trei grade ale Ordinului Gloriei. Moldova, pe bună dreptate, alături de alte republici-surori din Uniunea Sovietică, este ţară victorioasă în acest război şi nimeni nu va putea să ne retragă acest drept.

    Anume astăzi, 22 iunie, este ziua durerii noastre nemărginite. Iar ziua de 24 august, cînd în cadrul Operaţiunii Iaşi-Chişinău, Moldova a fost eliberată, şi cea de 9 mai, cînd acest război groaznic a fost încheiat victorios, mereu vor rămîne pentru noi zile de sărbătoare.

    Să ne închinăm memoriei tuturor celor căzuţi pe cîmpul de luptă, a tuturor celor morţi din cauza rănilor, a celor ucişi de către ocupanţi, a tuturor celor care au fost prizonieri, a celor care au suportat calvarul anilor de război şi a celor care nu au mai ajuns să trăiască de pace.

    Veşnică memorie victimelor războiului! Veşnică memorie eroilor!”
    Nu se poate, cit tupeu ….Ii ceva!?….

  2. Un detaliu din vestimentația lui Lazurcă Ambasadorul controversat-
    un tricou cu tricolorul moldovenesc statalist și cu stema statalistă pe mânecă.
    Să fie oare un indiciu că e prieten la cataramă cu Popa Markel de Bălți anti-românul și anti-unionistul și că Lazurcă merge la biserica lui iubită pro-rusească să se spovedească
    /sau să transmită informațiile agentului moscovit ?/.

    1. Nu, domnule draga, NU! Lazurca nu poarta tricou statalist MOLOTOVENESC! Si nu este nici un antiunionist !INTERPRETAREA DUMITALE ESTE NU NUMAI GRESITA, ci TOTAL ANTIUNIONISTA!! Este o diversiune in toata regula ! Nici nu are rost sa iti mai explic DE CE ! La voi nimeni nu explica acest lucru si sunteti de la mic la mare complect defazati de la problema.Nu intelegi ca fara a fi consolidat , suveran si independent cel de al doiea stat romanesc, nici nu se poate gandi nimeni la UNIREA cu ROMANIA? Fa ca acest stat al doilea romanesc sa fie romanesc cu adevarat, apoi punem problema Unirii in fata intregii lumi. In lumea contemporana altfel nu se poate! OSCE nu admite prin hotararile luate in fata ONU si ale intregii lumi decat o unire in acest fel!FARA RAZBOI SI PRESIUNI ! Esti in stare sa fii roman de la cap pana la picioare, este bine si unirea se poate face! Nu esti? nu se poate ! Unii se tin de romani,altii de ” moldoveni!, si altii mai stiu eu cum.., Cu asa ceva nu se ajunge la unitatea dorita. Voi sunteti etnic circa 60 la suta din populatie, dar va domina si va fura voturile altii, pentru ca aveti lipsuri esentiale la atasamentul psihologic fata de Romania ! Numai ca stat romanesc(al doilea!) dar cu o contiinta nationala unica romaneasca se poate cere in mod viabil RE-INTREGIREA ROMANIEI !!Acest lucru trebuie sa se vada la VOTARE, indiferent de partide !! Faci acest lucru? NU il faci si nici nu gandesti in sensul lui rea pozitivl!! Se umbla, total deplast la idei gresite. interesat sau din …prostie , asta e alta poveste ! Iata de ce e gresit sa ceri RO printr-o PETITIE PUBLICA sa-ti faca o autostrada ! De ce nu se cere imediat si tot asa, realizarea jonctiunii energetice a RM cu RO, adica conexiunea sistemelor de GAZ siELECTRICITATE? De 10 ani a facut Ro aceasta oferta , iar RM tot nu… a miscat nimic. DIMPOTRIVA ! Amana, amana si iar amana !Amana guvernul vostru ? NU;!AMANATI VOI prin votul vostru neromanesc ,totul!Guvernul e ca voi!Nu degeaba a si fost ales si va reprezinta asa. Ar fi cu totul LOGIC si INDREPTATIT sa iesiti in strada pentru actionare imediata in legatura cu gazul electricitatea si calea ferata normala intre CHISINAU – IASI ( cel putin!)? Nu faceti ! E mai comod si mai fițos sa faceti pe DADA-istii care va propun ca model pe …BISMARK !!!!Nu e asa ceva indepartare de la esential? Nu e tot o diversiune sau o …prostie? Te las singur sa judeci !!

  3. Nu ne caracterizeaza nimic mai ilustrativ in privinta NESERIOZITATII decat acest master-plan care pina azi se tot discuta de ani buni, raminind la faza de proict.
    Impotenta mentala, caracteriala psihologic de fapt,se grefeaza perfect si cu dezbinarile interne dintre vestul si estul Romaniei. Si asta se manifesta de f multi ani deja, intr-o veselie totala!! Amanari peste amanari, rectificari, ajustari, invidii etc…. adica ani si ani pierduti anapoda, contureaza haosul total din mintile a milioane de romani, care vor de toate si nu sunt capabili de nimic!!
    Nu se vede cu ochiul liber ca 80 la suta din traficul rutier al Ro se indreapta spre VEST-ul Romaniei? Nu pe aici se scurg toate drumurile spre Occident a 20 de milioane de oameni? În condiţiile în care regiunea de la estul Carpaţilor Orientali beneficiază în momentul de faţă de cel mai scăzut cost al forţei de muncă şi de un centru universitar de excelenţă, o autostradă care să o lege de Transilvania ar fi scânteia care ar putea duce la dezvoltarea explozivă a zonei, din care, prin extensie, ar beneficia şi Transilvania, România şi nu în ultimul rând Republica Moldova. Asta înseamnă că o autostradă peste Carpaţii Orientali ar trebui să fie de fapt prioritatea zero a României si Moldovei.
    Problema este ca vine diin toamna Dodon, cu ai lui rusi, statalisti, care scuipa gretos, pe Romania.
    Intrebare, ce rost are ca Romania sa constuiasca o asemenea, autostrada costisitoare? Dodon, la toamna, va fi impopotionat presedinte, cu o mare majoritate de voturi! O sa vedeti cita ura va revarsa asupra Romaniei. Fara rusine isi va bate joc de tot ce a investit Romania, asa cum a facut si Voronin.

  4. Locuiesc in arealul ARAD- NADLAC din mosi stramosi. Stiu foarte bine ca și toti locuitorii din zona ce inseamna sa ai sau sa nu ai o autostrada care sa te lege de Occident. 34 .ooo de mijloace auto zilnic?Ce sa zicem atunci, noi, cei de aici, daca avem circa 80.000 de automobile zilnic in circulatia spre VEST,pe ruta DEVA-NADLAC ? De cand s-a dat in folosinta autostrada NADLAC -ARAD -TIMISOARA ceva imbunatatiri exista. Dar insuficiente! Suntem sufocati de circulatia auto, pur si simplu !Mii de morti pe an -acesta este OBOLUL dat de Romania pe altarul intarzierii CRIMINALE a constructiei de autostrazi !
    A2 – intre DEVA-NADLAC, nu este nici acum terminata, segment care ar putea sa descongestioneze circulatia pe E86 si drumurile colaterale. De 10 ani se tot lucreaza si nu se mai termina! Traseul DEVA-NADLAC de pe A2 este cel mai avantajos si scurt drum al tuturor provinciilor romanesti spre VEST si nu ORADEA-BORS. Nodul rutier SZEGED-ARAD (cam de 100 km circular) leaga Ro de Italia, Croatia;Slovenia,Austria, Cehia, Slovacia,Serbia, Germania. Va las singuri sa reflectati la necesitatea , prioritatea si urgenta construirii de autostrazi in RO! CU HARTA IN FATA!!! NU CU POVESTI SI …VISE! Putem roti cu 360 de grade RO ca sa aducem ESTUL in Vest si Vestul in EST? Putem , ca asa-i romanul, poate din gura , orice! Dar cand se izbeste de realitate cu adevarat , da din colt in colț ! In interbelic, BASARABIA a fost legata de RO cu peste 20 de poduri(a se vedea Enciclopedia Romaniei,1939)peste PRUT! Cate sunt azi? DE CE NU SUNT ? Se stie de ce! Dar de construit se poate ? DA, SE POATE ! Pe ce bani? Pe ai RO ca sa se plimbe votantul comunist basarabean(si statalist pe deasupra a orice!) de 25 de ani consecvent cu sine, pe banii romanesti pana la …MUNCHEN si retur?Iar la Vama NADLAC sa mai si traga o… flegma groasa peste capul romanului”fașist” ? NU; IN ACEST FEL NU SE POATE ! Cine gandeste romaneste si are inima de roman , nu poate gandi altfel!NU ARE CUM ALTFEL! PENTRU TOTI ROMANII tara trebuiue sa fie aceeasi in DRAGOSTE , in fapte, in munca , in idealuri si in nevoi ! Cand puteti si sunteti hotarati sa procedati in concordanta cu ele, lucrurile se schimba! NU PENTRU MINE , ci pentru toti.Marius Lazurca e din zona, familia lui e printre noi si stie foarte bine cum gandim , ce facem si cum privim viitorul nostru. De la TISA pana la Nistru. Daca se poate si daca suntem convinsi ca e just,logic si intemeiat sa se poata! Haideti sa ne gandim TOTI cu inceputul lucrurilor. Doamne, cate mai sunt de facut pentru TARA ASTA A NOASTRA!!

    1. acolo la arad, trebuie interconectata cu autostrada ungara, si mers pana la sibiu, cluj, targu mures, aici e urgenta cea mai mare din tara, situatie asemanatoare e la podul giurgiu-russe, nu e asa volum mare, dar podul e ingust, arata la fel daca nu mai rau

      nu inseamna ca nu trebuie lucrat pe targu mures – iasi, si iasi – bucuresti unde exista volum

      dar inspre republica moldova traficul e chiar mic, din mai multe motive, pana se mareste trebuie reparat drumurile si cam atat

      trebuie sa ganditi in primul rand la traficul greu, nu la plimbari in vacante

  5. romania ar trebui sa aiba autostrada
    bucuresti – russe, aici nu e conectat bine, aglomeratie foarte mare
    arad – bucuresti, se lucreaza dar lent
    cluj, targumures – bucuresti prin brasov dar si prin pitesti
    targumures-iasi
    timisoara-craiova-bucuresti
    suceava – bucuresti
    suceava-iasi-braila-galati-constanta-varna

    pentru a facilita transportul de marfuri intre vest si portul constanta, si de la sud turcia-grecia-bulgaria catre vest si nord, pentru a scurta timpii de transport catre dinspre uzinele din romania

    astea sunt urgente, dupa ar trebui conectat cu moldova, in cateva puncte, daca exista autostrada si din partea moldovei, nu de dragul de a arata ceva …, deocamdata ar trebui imbunatatit doar drumul spre vama, la cahul de exemplu este destul de greu pentru camioane, se trece printr-un sat practic

    dar daca vine Dodon la putere ?! merita? intai moldova sa faca reforme reale, sa-si recastige increderea ca e un partener serios

  6. inca nu exista conexiune pe autostrada intre ungaria- romania si bulgaria-romania, iar acolo traficul chiar este mare

    intre moldova si romania traficul chiar este mic, dar nu incurca nimeni pe moldoveni sa faca autostrada pana in romania intai, si daca va fi asa ceva, si va demonstra ca e si folosita, sunt sigur ca romania o va conecta undeva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *