Articole

Un experiment social despre nepăsare

O zi friguroasă de ianuarie. Într-o stație de metrou din Washington, un bărbat își scoate vioara și începe să cânte. Timp de 45 de minute. Pe alături, în toată acestă perioadă, au trecut 1100 de oameni. După 3 minute, un bărbat de vârstă medie îl remarcă pe muzician, reduce din viteza cu care merge, dar doar pentru câteva clipe, ca apoi să își continue drumul. Primul dolar vine de la o femeie, la distanța de un minut. Cel care îi acordă cea mare atenție este un băiat de 3 ani, care însă este târât mai departe de mama sa.

Timp de 45 de minute cât a cântat la vioară, doar 6 persoane s-au oprit să îl asculte pe muzician, iar în jur de 20 de oameni i-au oferit bani. Așa muzicianul a acumulat 32 de dolari.

Nimeni nu a remarcat când și-a încheiat piesa, nimeni nu a aplaudat.

Nimeni nu știa că acesta este unul dintre cei mai mari violoniști ai lumii, Joshua Bell. El jucase una dintre cele mai complicate partituri scrise vreodată, la o vioară care costă 3,5 milioane de dolari.

Nimeni nu știa că la două zile de la acest experiment, violonistul urma să susțină un concert în Boston la care toate biletele s-au vândut. Costul unui bilet era în medie de 100 dolari.

Deși este un experiment social mai vechi realizat de Washington Post încă în anul 2012, mi-am amintit de el zilele trecute și am hotărât să îl împărtășesc cu voi. Experimentul vine să demonstreze cât de mult putem percepe frumusețea din jur.

Dacă noi nu găsim o clipă pentru a ne opri și a-l asculta pe unul dintre cei mai talentați violoniști ai lumii, care joacă cea mai bună partitură scrisă vreodată, cât de multe lucruri importante din viață ne scapă?!

Acest experiment este despre noi toți, despre lucrurile importante care contează în viață. Eu aș compara acest experiment cu ce fel de informație consumă societatea. Câți dintre oameni se opresc asupra unei informații de calitate? A unei investigații la care s-a lucrat luni de zile și care are impact asupra fiecăruia dintre noi? Câți dintre noi se opresc și își pun întrebări atunci când se uită la televizor și cred orbește ceea ce li se spune?

Și dacă e să comparăm statisticile portalurilor de știri cu odhoklassniki, ne dăm bine seama cât de adevarat este acest experiment pentru Moldova. Trecem cu vederea informații și proiecte de calitate pentru un viitor mai bun al Moldovei și pășim în grabă spre tumultul unor activități care nu fac decât să ne îngroape mai mult în rutină și deznădejde.

Informația este putere, informați-vă corect

Cu respect, Elena Robu

Facebook Comments

3 Comments

  1. Copy/ Paste (copiaza/ paseaza) referitor la Russia de la legile Ucraina/ Georgia si in RM (litera cu litera). Numai atunci va fi posibila o desprindere mentala de Russia. Codul Audio Video a facut un pas foarte mic trebuia unul mult mai mare cum era planificat initial in Proiect. Cei car iubesc muscalii pot lua de pe Internet programe si stiri rusofile nu de la TV. In PR Comunicare sunt 2 concepte de informare: (1) push and (2) pull. “Push” vine (in general) pe Cablu (TV) ca si canala si este “adus” iar “Pull” este tip “search and find” personal de obicei pe: Internet sau Biblio ca si canale. Este documentat ca o balanta 30% la 70% pe “push/ pull” este de ajuns pentru detoxicare. O balanta 50% la 50% si mai sus pe “Push” este deja intoxicare media considerata. In acest moment raportul: Russia/ Restul Media in RM este cam 50% la 50% deci inca 20% continut rusofil trebuie sa dispara pe “Push”. Toate posturile retransmise din Russia in RM trebuie sa dispara (de exemplu) pe “Push”: Cablu, Antena (aer) sau IPTV si s-a ajunge OK in 2-3 ani cred (cam tirziu tinind cont ca bolsevicii s-ar putea sa cistige la anul alegerile si atunci o balanta din nou de 80% la 20% pe rusofilie pe “Push/ Pull” ar opri orice dezintoxicare media deja in progres). Strategii de “Hybrid War” in RM : Tierra Experentia RM (in latina): RM un veritabil Laborator de razboi hibrid unde Russia experimenteaza tot felul de arme “media”. “Hybrid War” pe Media este demult si foarte bine documentat in principal tactic bazindu-se pe conceptele de “publicitate subliminala” din comertz si transformat in forma agresiva: “propaganda subliminala”. Aceste concepte au fost foarte mult studiate si documentate ca “razboi psihologic” unde victimele sunt incostiente ca sunt victimizate. Pareri personale bineinteles dar interesante zic eu (!) tinind cont ca RM este in mijlocul unei atare situatii cred eu ! …

    https://searchnewsglobal.wordpress.com/2014/02/11/publicitatea-subliminalaun-mod-eficient-de-a-controla-mintea-omului/

    https://www.youtube.com/watch?v=KPlliW-ywqw

    http://www.iqads.ro/dictionar/publicitate-subliminala

    https://muse.jhu.edu/article/497057

  2. La indiferenta si egoismul cetateanului “modern”, se mai adauga graba, depresiile si un soi de autism. Toata lumea se grabeste, nu se stie exact unde, nu se stie exact de ce. Totul in jurul nostru stagneaza, dar noi suntem grabiti si nervosi. Nervi in traficul auto, nervi la job, nervi la cumparaturi, nervi acasa, nervi oriunde. In restul timpului, ne inchidem intr-o lume in care nu exista nimeni si nimic in jurul nostru, doar, eventual, relatia cu Internetul.

  3. 32$ in 45 de minute nu e un rezultat rau, unii primesc mai putin. Nu e vorba doar de muzica, sunt o gramada de obiecte care ne inconjoara care contin idei geniale, si munca intelectuala sau manuala asidua, iar oamenii nici nu observa. Faptul ca e vedeta, e un factor subiectiv, nu inseamna ca acei care platesc 100 $ biletul pricep ceva in muzica, multi se duc sa-si etaleze hainele, sa se remarcheze social, sa aiba ce povesti pe facebook. El e vedeta in anumite grupuri, ca sa fie vedeta recunoscuta popular mai are de lucru.

    Lucrurile “importante” sunt individuale pentru fiecare om sau grup in anumit moment a lui. Desigur daca nu mergem pe sistemul din sec 19-20 unde statul, partidul ne zice ce e “important” si ce nu e. O zice prin intermediul mijloacelde de informare in masa, cu alte cuvinte propaganda. Portalurile de stiri se vor transforma foarte mult, fiindca sunt locuri cu stiri false, jumatati de adevar, stiri trunchiate. Internetul schimba jocul stirilor centralizate foarte mult, mie mi se pare ca nu stapaniti si intelegeti noile metode de comunicare, sunteti ancorati in sistemul vechi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *