Un alt punct de vedere, dar cu aceeași idee: R. Moldova este un stat formal

14

Deputatul din primul Parlament Valentin Krîlov, unul dintre fondatorii Partidului Socialiștilor din R. Moldova, și-a pus semnătura pe Declarația de Independență pentru a oferi o șansă acestei țări, o șansă la supraviețuire.

Dar eu nu îmi doresc un stat care să supraviețuiască. un stat care să fie formal, cu instituții formale. În acești 25 de ani șansa nu a fost valorificată. Nu am devenit un stat democratic și nu am oferit cetățenilor bunăstrarea meritată. E timpul să ne gândim bine ce facem mai departe. Cât mai acordăm șanse unui stat formal care nu are cum să se dezvolte mai departe fără o clasă politică puternică, fără instituții independente și democratice?!

Am rămas cu o mare nedumerire în urma declarațiilor pe care le-a făcut Valentin Krîlov în cadrul emisiunii Alb&Negru de la UNIMEDIA și anume la ce ne trebuie libertatea, dacă nu suntem sătui. La ce bun libertatea pe care o avem, dacă suntem săraci. Îmi pare rău că anume așa gândește o bună parte a populației noastre. Libertatea îți oferă posibilitatea să faci ceea ce crezi că este bine pentru tine și familia ta. Îți oferă atâtea posibilități, dar, din păcate, un popor care a fost ținut ca într-o cutie de chibrituri nu își poate dori mai mult decât să aibă ce pune pe masă.

Mai jos vedeți câteva declarații pe care le-a făcut deputatul din primul Parlament Valentin Krîlov la emisiunea Alb&Negru.
*Am semnat cu obiecții (amendamente) Declarația de Independență

*Textul Declarației de Independență nu a fost discutat. Nu a fost niciun aviz al Comisiei permanente. Lista persoanelor care a întocmit acest proiect nu a fost nominalizată la ședința solemnă a Parlamentului.

*Destrămarea URSS nu a fost un proces natural, dar unul artifical și reprezintă o tragedie de nivel global pentru popoarele republicilor unionale. Cetățeanul de rând a pierdut foarte mult material, moral, psihologic, dar practic nimic nu au primit.

*Libertatea este un cuvânt frumos. Cetățeanul nu se poate considera liber dacă nu este sătul, dacă nu are surse pentru a-și întreține familia. Cu libertate și fără loc de muncă ce putem face? Noi suntem liberi și… cum să construim familia?

*În locul URSS am primit o șansă. Am semnat reieșind din faptul că nu Moldova a distrus URSS. De noi nu depindea practic nimic. Această independență a devenit o realitate a momentului, a timpului.

*Astăzi consider că alternativa semnării acestei declarații atunci nu a fost.

*Declarația de unire a fost propusă și a fost apreciată ca o glumă politică. Majoritatea nu a apreciat această Declarație de independență ca primul pas pentru unirea cu România. O treime din colegii mei din Parlament împărtășeau această viziune. În rândul populației vorbim de 10% care împărtășeau această idee.

*Am învățat istoria care ne-a fost predată în perioada sovietică. După 90 am citit foarte mult, diferiți autori.

*Majoritatea celor care au votat Declarația a considerat că R. Moldova are o șansă pentru dezvoltarea sa în calitate de stat suveran, independent și într-o oarecare măsură prosper. Nu toate șansele, dar o șansă.

*Formal, noi suntem independenți, dar nu avem alte atribuții esențiale. Nu avem condiții pentru formarea nivelului de trai decent pentru cetățeanului nostru. Clasa politică s-a format în condiții semi-legitime sau nelegitime.

*Sunt trei mari eșecuri, trei domenii care nu s-au realizat: privatizarea, pătrarea potențialului uman, păstrarea unității teritoriale, formarea clasei politice, conform legii.

*Oameni de afaceri din Federația Rusă au participat la procesul de privatizare din R. Moldova. Dar nu lor le aparține rata principală. Hoților noștri le aparține această rată. Prețul privatizării a fost simbolic, cine a fost în funcție a putut să privatizeze cu bani puțini. Parlamentul a fost înlăturat de la acest proces. Au fost implicate structurile Guvernului: Andrei Sangheli, apoi Ion Ciubuc.

*Reprezentanții nomenclaturii partiinice sovietice au avut interese în privatizare. Practic toți foștii prim-secretari au devenit proprietari. Unii au fost și în Parlament. În primul Parlament au fost aproape jumătate. Nu au devenit săraci după destrămarea URSS, dar au primit în proprietate diferite bunuri.

*Clasa politică care s-a format la momentul actual e de altă natură. Vladimir Voronin este din clasa politică de atunci. Lucinschi, Sangheli, Voronin au influențat procesul de privatizare și destul de des nu în direcția bună. Clasa politică s-a format în condițiile în care Legea cu privire la partidele politice și Codul Electoral nu funcționează.

*După 1994 nu am avut alegeri libere și corecte. Alegerile din 1994 au fost libere. Și cele din 1990 au fost libere. Astăzi nu avem alegeri democratice. După 1994, pe scena politică au apărut banii tenebri, care au venit din economia tenebră, dar și din alte țări.

*După 1996, politicienii au învățat că dacă nu ai bani, nu ai șanse la alegeri. Noi mergem cu majorarea sumelor. Cu cât ne aflăm mai departe pe drumul politic, această sumă este mai majorată. Campania de pe 30 octombrie va fi masiv achitată. Pentru campaniile electorale sunt folosite sute de milioane de dolari. Bani sunt folositi la achitarea și întreținerea echipelor. Noi trebuie să vorbim nu doar despre legea finanțării partidelor, dar și despre Codul Electoral.

*Igor Dodon pe primul loc pune soarta sa politică. Dacă este convenabil să folosească ideea legată cu federalizarea țării sau aderarea la Uniunea Euroasiatică el poate folosi orice lozincă ce îi convine. El se gândește la ziua de astăzi. Igor Dodon nu poate fi apreciat ca socialist cu convingeri socialiste. Raitingul real al lui Dodon este cel mult o treime și în turul doi, dacă va intra în turul doi, cred că șanse pentru victorie sunt minime, dar șanse pentru pierdere sunt practic decisive. Mai degrabă pierde, decât câștigă. Va fi 2:1 că va pierde. El nu are susținere din partea alegătorului care este de origine moldovean.

*Soluția pentru R. Moldova ar fi ca această clasă politică să fie reformată urgent în baza supremației legii, având în vedere reforma legislației electorale și aplicarea legii cu privire la partidele politice. Azi partidele fac ce vor, iar legea nu funcționează.

*Personal voi colabora cu societatea civilă, cu concetățenii noștri, cu cei care vor păstrarea R. Moldova ca stat neformal, suveran și democratic. Ce va fi vom trăi și vom vedea.

 

Distribuie.