Eu în presă

Talk-show-ul. Situații de criză în direct: cum le depășim?

Am fost invitată să lansez o discuție pe mediaforum.md despre situațiile de criză în cadrul talk-show-urilor. Iată ce am scris:

Talk-show-urile au invadat în ultimii ani grila de emisie la aproape toate posturile de televiziune: fie că ne referim la cele autohtone, fie la cele din străinătate (de cele mai dese ori rusești). Emisiunile în direct au un farmec aparte, în același timp, trebuie să fii extrem de pregătit ca să nu o dai în bară față de telespectatori și față de invitați. Duble nu există, iar credibilitatea și imparțialitatea pot fi știrbite într-o secundă dacă ai scăpat situația de sub control. Am realizat de-a lungul anilor talk-show-uri la câteva posturi de televiziune, iar marea provocare a fost de fiecare dată cum să mențin echilibrul între invitați, cum să nu îi las pe unii să monopolizeze discuția, mai ales în cazurile în care acesta era principalul lor scop.

Din câte observ, aceste situații, care uneori pot să degenereze și să transforme discuția într-o gâlceavă ca la Piața Centrală, apar din ce în ce mai des. Este de datoria fiecărui moderator să invite persoane cu viziuni diferite, din tabere diferite. Dacă e vorba de deputați, atunci să fie și din tabăra Puterii și din cea a Opoziției, dacă e vorba de experți, atunci să fie cu viziuni diferite asupra aceleiași teme. Inevitabil, polemica se produce. Și în aceste cazuri rolul moderatorului este esențial. Ce făceam eu? De cele mai dese ori cronometram timpul și interveneam cu o întrebare de precizare pentru invitatul care a vorbit mai puțin. Există și măsuri radicale, cum ar fi închiderea microfonului, atunci când nu mai există bun simț, iar situația poate degenera. Se pot produce și situații când unul dintre invitați părăsește platoul, probabil atunci când nu mai are alte argumente.

Îmi amintesc un caz care a devenit istoric oarecum la una dintre dezbaterile electorale când un concurent electoral l-a stropit pe un altul cu un pahar cu apă. Cum trebuia să reacționeze atunci moderatorul? Anunțăm pauză de publicitate sau îi cerem invitatului buclucaș să își ceară scuze de la colegul de platou? Sau, în general, moderatorul trebuie să intevină? Cum anume să o facă?

În România, de exemplu, unii moderatori îi pot da afară din platou pe invitații care nu se comportă adecvat sau sunt nepoliticoși. Câțiva ani în urmă, moderatoarea Andreea Crețulescu l-a dat afară pe un deputat PNL, reproșându-i că nu a respectat rolul moderatorului și a vorbit fără a i se da cuvântul.

Totuși, indiferent de situațiile de criză pe care le avem în cadrul talk-show-urilor, noi ca moderatori suntem obligați să respectăm Codul Deontologic și să păstrăm echidistanța și imparțialitatea.

Vă invit să discutăm acest aspect și să împărtășiți experiențele voastre. 

Cum procedați în situații de criză în direct, fie la radio, fie la televiziune? 

Cum îi puneți la punct pe invitații agresivi?

Când îi chemați în studio, țineți cont de „temperamentele” lor?

În ce situații închidem microfonul invitatului?

Poate fi considerat acest lucru un abuz din partea jurnalistului?

 

Aștept comentariile voastre aici

 

Informația este putere, informați-vă corect!

Cu respect, Elena Robu

Facebook Comments

One Comment

  1. Situația de criză de la noi durează deja din 1812
    odată cu ocuparea Moldovei de Est de cotropitorii urși
    și ruperea noastră de la frații vest-moldoveni români de peste Prut
    și prin popimea actuală rusificată teroristă vladimiristă markelistă putinistă
    anti-națională, anti-românească, anti-unionistă,
    închinată Kremlinului de la mii de km depărtare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *