Articole

R.Moldova nu are cinematografie. Ce este de făcut

Periodic, abordez la emisiunea Alb&Negru de la UNIMEDIA subiectul ce ține de cinematografia moldovenească. În acest sens, am avut discuții cu regozorii de film Igor Cobileanski, Valeriu Jereghi, Viorica Meșină, Leontina Vatamanu producatorul de film Dumitru Marian, președintele Uniunii Cineaștilor din Moldova Sergiu Prodan, regizorul Cristian Jereghi. Consider că este vital să dezvoltăm acest domeniu, pentru că poate reprezenta cartea noastră de vizită în străinătate. În plus, doar prin cultură putem să creștem ca țară, ca neam, să ne consolidăm, să cultivăm în noi demnitatea.

Iată câteva dintre ideile pe care le-a lansat regozorul de film Igor Cobileanski în cadrul emisiunii Alb&Negru:

1. În toate țările europene cinematografia este simbol, de asta statul investește în cinema.

2. Cinematografia moldovenească nu trebuie resuscitată, ci inventată.

3. Lipsesc zeci de meserii în cinema. Avem o facultate care produce regizori, scenariști, operatori, dar 99% la sută din oamenii de pe platou nu sunt regizori și scenariști. Sunt verige lipsă. România a încercat să ofere spațiu de desfășurare pentru americani în cinematografie. Așa s-au format oamenii importanți din cinematografia moldovenească.

4. Este nevoie de lansarea de co-producții cu oricine care dorește să filmeze în Moldova la bani mult mai puțini decât ar filma în țara lor.

5. Co-producțiile internaționale ar fi soluția noastră.

6. Este extrem de târzie această lege a cinematografiei

7. În Moldova sunt 5-7 regizori, dacă s-ar arunca cu pietre între ei, ar fi mare păcat.

8. Să aducem producători care să filmeze aici.

9. Nu există o prietenie fiscală pentru oamenii care să vină să filmeze aici. Până nu demult, erau probleme la vamă cu aducerea peliculei în R. Moldova.

10. La CNC nu este gândit un mecanism de colectare a banilor. TV-uri trebuie să plătească anumite impozite, la fel să se ia anumite % din accizele la țigări, alcool. Ar fi bine să fie corectate aceste lucruri cât mai rapid în lege.

11. O soluție ar fi crearea unui fond comun al cinematografiei între R. Moldova și România, dar pentru asta e nevoie de voință politică.

12. Ar fi fost o soluție ca proiectele din Moldova să fie sprijinite ce CNC-ul românesc, să existe un soi de fond care să sprijine doar co-producțiile.

13. Un film moldovenesc bine făcut aduce mult mai multă imagine R. Moldova decât orice delegație care pleacă în străinătate sau stă acolo cu anii. Nu cred că Festivalurile “Mărțișor” sau “Invită Maria Bieșu” aduce mai multă imagine decât un film. Un film este văzut de sute de mii de oamenii. Festivalul despre care vorbeam durează 10 zile la care participă 2000 de oameni și este vorba la mijloc de costuri colosale. Trebuie să gândim și strategic. Poate ar trebui de sugerat autorităților care să fie prioritățile. Noi, cineaștii lătrăm de ceva timp că filmul este mesagerul culturii și nimic altceva.

14. Un om needucat are comportamentul maimuței și reacțiile sunt animalice de cele mai dese ori. Filmul este picătura în cratița de cultură generală.

Facebook Comments

4 Comments

  1. Sunt 62 de fonduri europene pentru cultura in UE majoritatea nerambursabile pentru state UE si multe deschise si la statele asociate ca si RM. Accesul se face in general in baza unui plan de afaceri si a unui memoriu cultural de motivatie care sa exprime valoare culturala si economica a proiectului daca vreuna.

    Spre deosebire de CSI si Rusia cultura in UE est un capitol f. respêctat si finantat si chiar la indemana pentru cei care stiu sa identifice, sa se califice si sa acceseze aceste fonduri si mai ales au intradevar oarece valoare proiectele lor (este fie o competitie fie o apreciere tip memoriu aprobarea acestor fonduri dar una relativ lejera cred daca valoarea proiectului este acolo si eventual producatorul are oarece carte de vizita in domeniu (este relativ cunoscut)). In RO exista deasemenea fonduri de co-productii si chiar finantare si co-finantare (ne)rambursabila depinde de proiect si mai ales valoare ($)

    Personal cred ca (1) proiectul trebuie sa faca ceva sens si sa aiba ceva valoare culturala cred si (2) formalitatea in care sunt accesate aceste fonduri trebuie identificata si bine facut(a)(probabil printr-o firma de avocati sau avocati specializati care stiu cum sa identifice, sa califice oportunitatea si sa aranjeze partea birocratica (consultanti de specialitate))

    http://www.coe.int/t/dg4/eurimages/default_en.asp

    http://www.welcomeurope.com/european-subsidies-sector-Culture+Media.html#afficheTexte

    http://ideideafaceri.manager.ro/articole/fonduri-europene/12/

    http://www.media-romania.eu/

    Ar mai fi ca si un ultim resort ceva care incepe din ce in ce mai mult sa fie apreciat in UE si cam peste tot denumit “crowdfunding”. Acestea sunt platforme online de colectare de fonduri pentru proiecte de diverse tipuri (culturale deasemenea) in general sume mai mici, intreprinzatrori mai putin cunoscuti si proiecte relativ mai riscante($). Exemplu mai jos de Proiect cultural mie de exemplu mi-a placut mult:

    http://www.romaniapozitiva.ro/romania-pozitiva/proiectul-de-film-prieteni-strange-finantare-prin-sistemul-de-crowdfunding-in-romania/

    Aici mai jos rezultatul intradevar exceptional tinand cont de modul cum bugetul s-a strans:

    http://crestemidei.ro/Prieteni?locale=en

  2. Imi place ca vrem cu banii din romania sa ne facem carte de vizita a moldovei. De ce trebuie carte de vizita? sa aratam cat de saraci si fudui suntem?

    Problema este ca la teatru, economica. Daca sunt tineri multi care vor un cinematograf moldovenesc ar putea face ca bulgarii, prin preturi mici si infrastructura sa atraga clienti din toata lumea. Studiati foarte atent ce au facut bulgarii.

    Din partea statului tot ce trebuie e sa nu puna bete in roata. Sa nu fie vama, sa fie simplificata la maxim birocratia si taxele. Sa fie pus la punct cu drepturile de autor. Sa fie justitie, politie sa nu fie batuti acei straini in moldova sau furati, cand semneaza un contract e contract, nu hartie igienica. Sa fie infrastructura, ei cum ajung si se misca prin moldova, cu elicopteru? Sa fie cazare si mancare buna, medicina in caz ca se imbolnaveste careva de gripa sa nu moara de altceva in moldova.

    Se propune mai mult sa vina altii cu banii, sa ne invete, sa ne faca, noi sa facem niste filme de autor, care nu se vand, sunt carte de vizita, la care spectatorul fie adoarme, fie nu mai vrea sa vina si auda niciodata in moldova. Chiar daca vrea nu e asa de usor sa ajungi, iar daca ajungi, numeri zilele cand pleci.

    Ca sa faci ceva in moldova, trebuie in primul oameni, care sunt pasionati si sunt multi. Avem atatia ca sa merite? sau mai bine le zicem clar, uite mai bine mergi acolo si realizeazate, aici nu ai sa faci mare lucru, dar daca ajungi in franta sau la hollywood o sa ne cunoasca toata lumea.

    Pana cand moldova nu e tara sigura, nu se va face nimic. Intai siguranta, acces liber in tara, infrastructura, si abia dupa carti de vizita.

  3. cred ca de fapt lucrurile sunt mult mai simple…intro saracie lucie cum e RM cinematografia nu poatre sa fie o prioritate…cind scapam de saracie revenim la intrebare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *