Privatizarea Air Moldova: În ceață și cu multe semne de întrebare

0

Privatizarea Air Moldova: acum câteva zile, cea mai mare întreprindere de stat din Moldova după volumul vânzărilor a fost privatizată contra unui preț de 50 de milioane de lei. Investitorul și-a asumat să plătească datoriile companiei care au depășit 1,2 miliarde de lei.

Experții de la Centrul Analitic Independent Expert Grup Dumitru Budianschi și Eugen Ghilețchi au analizat felul cum a fost privatizată Air Moldova și au formulat o notă de poziție. Ei susțin că autorităție competente trebuie să învestigheze modul în care s-au format datoriile companiei în valoare de 1,2 miliarde de lei.

Iată câteva dintre aspectele care ar trebui investigate:

1. Privatizarea a avut loc fără desemnarea unui consultant financiar individual, așa cum prevede legislația în cazul unui bun de o importanță deosebită.
2. Lipsește o argumentare clară cu privire la valoarea tranzacției. Nu există evidență că a fost efectuată o evaluare independentă care să confirme faptul că valoarea de 50 milioane de lei este una justă pentru o companie de calibrul Air Moldova.
3. Comunicarea despre privatizare creează impresia că nu s-a urmărit alimentarea interesului din partea investitorilor, fapt ce ar fi dus la atragerea a cât mai multe oferte și ar fi stimulat concurența.
4. Privatizarea are loc după acumularea unui volum imens de datorii în condiții dubioase.
5. Persoana juridică ce va prelua compania Air Moldova a fost fondată la 23 august 2018, și dispune de un capital social subscris de 500 mii de lei. Nu se cunoaște dacă persoana juridică respectivă, deținută în proporție de 49% de către „Blue Air Aviation” și 51% de către doua persoane fizice, deține resursele necesare pentru stingerea datoriilor acumulate la Air Moldova și care sunt termenele de stingere a datoriei.
6. În ultimii ani, Air Moldova a încălcat în mod evident prevederile legale privind dezvăluirea informației.

Așadar, privatizarea unui dintre cele mai importante active ale statului ridică semne serioase de întrebare.

Experții au formulat 5 întrebări de bază:

1. De ce nu a fost aprobat un proiect individual de privatizare, care să implice o evaluare și consultare din partea unor analiști financiari independenți?
2. De ce campania de comunicare privind privatizarea celei mai mari companii aeriene din Moldova, nu a căutat să atragă cât mai mulți investitori specializați?
3. Cum a fost determinat prețul de vânzare al companiei și ce evidență are cetățeanul că nu a fost deposedat practic de un activ strategic important?
4. Cine se face responsabil de îndatorarea extrem de rapidă a companiei în perioadă în care condițiile economice erau prielnice pentru o creștere sănătoasă?
5. Care sunt termenii de restituire a datoriei? Care sunt sursele din care va fi stinsă datoria?

O investigație a autorităților competente, precum Centrul Național Anticorupție, poate determina dacă îndatorarea companiei a fost rezultatul condițiilor dificile și competiției sporite de pe piață sau intenția unor grupuri de interese, se mai arată în nota de poziție a Centrului Analitic Independent Expert Grup.

Proiectele de dezvoltare a Air Moldova

Pe de altă parte, reprezentanții companiei românești Blue Air și ai celei moldovenești Air Moldova au susținut un briefing comun de presă în care au anunțat despre proiectele de dezvoltare a Air Moldova. Aceștia au precizat că scopul lor principal este reabilitarea imaginii pozitive a Air Moldova.

În trei ani se planifică dublarea numărului de avioane, precum și a numărului de angajați. De asemenea, urmează să fie extinsă și geografia destinațiilor, inclusiv prin deschiderea a noi curse, atât la Vest, cât și la Est.

În privința datoriilor, partea română a confirmat angajamentele pe care și le-a asumat odată cu semnarea contractului de cumpărare a Air Moldova. Potrivit acestor angajamente, în viitoarele luni va începe achitarea datoriilor istorice ale Air Moldova.

De unde provin banii pentru privatizarea Air Moldova

Chiar și așa, sunt multe neclarități la mijloc. Jurnalistul de la București Vitalie Cojocari scrie, făcând referire la surse sigure, că ”Blue Air nu participă cu fonduri în tranzacție pentru că i-ar fi complicat să le acopere. Banii vin de la cei doi ”investitori” din Moldova despre care știm foarte puține lucruri. Din spusele acestei surse, respectivii ar fi paravan pentru alți cumpărători. Cine sunt? Sursa îmi spune că adevărații cumpărători au legături cu cei care au preluat aeroportul din Chișinău. În plus, următoarele mutări ale celor care au cumpărat Air Moldova vor fi extinderea zborurilor către Rusia, iar Aeroflot ar putea chiar să renunțe complet la zborurile spre Chișinău”.

Așadar, lucrurile nici pe departe nu s-au limpezit în privința privatizării Air Moldova, de altfel o nouă privatizare în stil moldovenesc.

Comentarii Facebook

comments

Distribuie.
error: Content is protected !!