Articole

Parcările cu plată din Chișinău sau cine va strânge banii de pe trotuare

Mare agitație în jurul proiectului care prevede amenajarea parcărilor cu plată în orașul Chișinău. Despre această intenție a autorităților municipale am vorbit și anul trecut în cadrul unei emisiunii Alb&Negru cu activistul civic Victor Chironda.

Spuneam atunci că proiectul nu ar trebui susținut pentru că dezavantajează primăria și avantajează agentul economic care va colecta 90% din venituri. Este o absurdidate, de vreme ce terenul destinat parcărilor adică trotuarele este spațiu public și aparține primăriei Chișinău. Cum adică să oferi 90% din venit unei companii care nu face niciun fel de investiții? În ce alte țări europene sunt asemenea practici? De unde s-au inspirat ai noștri bravi din Primăria Chișinău?

Anul trecut, contractul care prevedea amenajarea parcărilor cu plată în Chișinău a fost anulat de instanța de judecată.

http://unimedia.info/stiri/contractul-care-prevedea-amenajarea-parcarilor-cu-plata-in-chisinau–anulat-de-instanta-de-judecata–care-sunt-motivele-94522.html

Dar acesta a reapărut pe agenda primăriei. Potrivit proiectului, tariful pentru o oră în centrul Chișinăului va costa 15 lei. Reiese că o persoană care lucrează în centrul capitalei și care se deplasează la serviciu cu mașina va trebui să plătească 120 de lei pe zi pentru parcare? Ce fel de tarife sunt acestea?! În alte țări europene există un abonament lunar pentru angajați.

Cel mai mult însă mă deranjează faptul că un agent economic va folosi proprietatea municipalității, adică terenul/trotuarele, pentru a face bani. Asta fără să îl fi cumpărat sau să îl fi luat în arendă de la primărie. Cu alte cuvinte, primăria va transmite gratuit în gestiunea unei companii private aceste zone, iar compania privată pur și simpul va încasa banii. Acum aceste trotuare sunt deja amenajate pentru parcări, pentru că se renovează bulevardul Ștefan cel Mare din banii împrumutați de la BERD, pe care tot noi, cei din Chișinău, îi vom întoarce. Plus la asta, vom plăti și taxa pentru parcare unei companii private care nu a făcut practic nimic.

Cine este acest agent economic care pur și simplu va strânge banii de pe trotuare? Oficial este o firma EME Parkleitsystem, care, potrivit presei, are doi fondatori din offshore.

Aici Victor Chironda explică foarte bine schema.

Cât încă proiectul de decizie nu a fost votat în CMC mai există șanse ca acesta să fie îmbunătățit.

Nu sunt împotriva parcărilor cu plată în Chișinău, sunt împotrivă ca niște firme dubioase să facă bani pe seama noastră. Sunt de acord ca toți banii pentru parcări să meargă în bugetul primăriei pentru întreținerea drumurilor. Iată un asemenea proiect îl voi susține public fără nicio rezervă. Dar așa să oferi gratuit unei companii private trotuare gata amenajate pentru ca aceasta să perceapă pur și simplu taxe pentru parcare mi se pare hoție la drumul mare. Sunt sigură că există consilieri municipali care pot să stopeze această hoție.

Informația este putere, informați-vă corect!

Cu respect, Elena Robu

Facebook Comments

3 Comments

  1. La intrebarea „De unde s-au inspirat ai noștri bravi din Primăria Chișinău?”, raspunsul ar putea fi: „De la famiglia politico-economica din Romania, de la mafiotii din Bucuresti”.
    Celebrul Dorin Cocos, fostul sot al celebrei Elena Udrea, prin firma Dalli, a detinut monopolul celor 52 de parcari din centrul Bucurestiului incepand cu anul 1995, timp de 13 ani. La inceput, „efortul” financiar al lui Cocos a fost „remarcabil”, prin achizitia catorva cutii cu vopsea si trasarea locurilor de parcare. Ulterior, Cocos nu a mai investit in achizitia de vopsea si refacerea marcajelor din parcari pentru ca banii veneau in buzunarul lui oricum. Acesta este reteta succesului de la noi, de la periferia civilizatiei…
    Relatiile familiei Elena si Dorin Cocos cu fostul presedinte Basescu si cu alti politicieni si securisti au fost pur intamplatoare…

    1. 🙂 exact, cocos, udrea, videanu, lectia o stim. Se lucreaza grosolan de tot, mult mai grosolan chiar decat in romania.

  2. Aceasi problema a fost in bucuresti pe timpul lui videanu daca imi aduc aminte. E o schema clasica as zice, se numeste parteneriat public-privat, cam asa e si cu autostrazile si multe alte chestii.

    Eu cred ca nu ati circulat prin lume, vedeti cat costa parcarea in orasele europene si americane. De obicei firma are cateva locuri de parcare rezervate, in garajul cladirii. In general angajatii se descurca cum pot, din experienta vin in majoritatea cazurilor cu transport public, masina o lasa undeva departe unde parcarea e mai ieftina sau gratuita. Referitor la preturi 15 lei/ora e gratis, Paris poate fi si 15 euro, San-Francisco 25$ in centru. O fi si abonamente undeva, dar am intalnit multe cazuri cand locul de parcare depasea salariu unui angajat. Stiu ca au un fel de abonament riveranii, dupa acei care presteaza servicii gen instalatori, servicii medicale, care fac livrari, curieri, ei isi cumpara un fel de permis de parcare pe zona. Parcarea nu e asa de simpla, sunt o gramada de reguli, fiecare oras sau sector poate avea propriu regulament de parcare, e destul de complicat, nu poti lasa masina pur si simplu.

    Sa vii la servici cu masina si sa parchezi gratuit e un lux pentru multi europeni si americani. E si un lux sa gasesti loc de parcare langa casa in oras. Eu cred ca trebuie dezvoltat nu doar centru dar si periferiile ca sa nu fie nevoie sa mergi in centru, sa fie totul mai uniform si accesibil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *