Articole

Moldovenii, religia și biserica

Ne place să ne credem cel mai credincios popor de pe această planetă, dar când suntem întrebați câți dintre noi am citit măcar odată în viață Biblia s-ar putea să primim o lovitură dură și să fim șocați la cât de puțină lume a citit Sfânta Scriptură. Ne dăm mari orodocși, dar mergem la biserică în mare parte atunci când asistăm la ceremonii religioase cum ar fi cununiile, botezul sau înmormântările.

Un studiu elaborat la inițiativa Fundației Soros-Moldova ”Biserica și stat în R. Moldova” arată că de fapt nu mai suntem atât de religioși sau credincioși cum ne place să ne considerăm. Datele sunt cât se poate de interesante și prezintă o stare de fapt și anume că biserica este percepută ca o sursă de morală și ordine, intr-o societate în care statul nu mai este capabil să asigure aceste funcții. Perioada de colectare a datelor a avut loc în august-septembrie anul trecut, la început de campanie electorală. Poate după campania electorală cifrele ar fi putut fi altele, cel puțin la anumite întrebări care țin de implicarea bisericii în politică și încrederea în liderii politici religioși.

Așadar, iată doar câteva dintre cifre care ilustrează cum este formată gândirea moldovenilor care se consideră creștin-ortodocși:

Cu alte cuvinte, credem în Dumnezeu, nu și în biserică, iar când este vorba despre acțiuni – rugăciuni, slujbe – suntem mult mai leneși, chiar și față de alte culte religioase, cum ar fi protestanții.

De ce ne considerăm creștin-ortodocși? Pentru că suntem botezați la o vârstă când nici măcar ”mama” nu putem spune, darămite să mai fim capabili să alegem religia pe care o considerăm bună pentru noi. Ne facem ortodocși fără voia noastră. Nimeni nu ne întreabă. Așa decid părinții noștri și așa decidem noi pentru copiii noștri.

Totuși, studiul subliniază și o scădere importantă a ponderii celor care se declară persoană credincioasă de la 83% în 2008, la 60% – în 2016. Poate și treptata dezamăgire în biserică explică această tendință.

Iată alte câteva cifre interesante:

Dintre grupurile religioase, protestanții și neoprotestanții merg mult mai des la biserică – 57% – cel puțin o dată pe săptămână.

Trebuie de menționat că ponderea celor care declară că aparțin de Mitropolia Basarabiei este infimă  – doar 7%, față de 86% – câți au declarat că aparțin de Mitropolia Moldovei. Aceste cifre arată un monopol al Mitropoliei Moldovei pe acest teren minat care se cheamă biserica.

În acest sens, singurul ierarh care este cu adevărat cunoscut la nivel național este Mitropolitul Vladimir. Dar, 41% au puțină sau foarte puțină încredere în el și doar 34% răspund că au multă sau foarte multă încredere.

Date relevante mi se par și cele care se referă la implicarea bisericii în politică. Aproximativ o treime din respondenți ar accepta o astfel de implicare.

Dar, atenție, potrivit autorilor studiului, ar exista un nucleu dur de aproape 25% care ar putea fi folosit de anumite grupuri radicale religioase pentru a specula politic anumite idei. O parte dintre acestea au fost speculate în campania electorală prezidențială din 2016, când s-au folosit minciuni despre sirieni sau homosexuali. Deci, bazin electoral pentru astfel de inepții există.

O adevărată separare a Bisericii de Stat ar fi atunci când preoții nu ar face campanie electorală pentru anumiți politicieni, biserica ar promova valorile morale și etice în societate, ar fi un veritabil sprijin pentru oameni, ar fi atunci când oamenii ar avea dreptul, libertatea de a alege confesiunea care îi este mai aproape de suflet, ar fi atunci când statul/politicienii nu ar utiliza biserica în scopuri înguste de partid sau de grup. Ar fi multe acțiuni care din păcate nu sunt realizate. Ne place să ne considerăm credincioși și doar să ne considerăm, fără să demonstrăm că într-adevăr suntem religioși și respectăm valorile morale și etice ale unei societăți sănătoase mental.

Informația este putere, informați-vă corect!

Cu respect, Elena Robu

Facebook Comments

3 Comments

  1. Oare să fie un lucru rău că nu o citesc? Aţi citit Vechiul Testament?
    Sunt nişte lucruri pe acolo destul de fierbinţi.
    Este foarte rău un alt lucru, nu lipsa credinţei originale, fiindcă acest studiu arată în fapt morala precară şi mai mult tendinţa de a tolera totalitarismul, lipsa principiilor. Populaţia este pregătită, dar, ca în România, nu prea există o elită intelectuală să poată concura cu biserica pentru a culege oamenii pregătiţi şi a explica în mod raţional de ce biserca şi religia, în general, are aceste hibe funcţionale! Deci populaţia a rămas în acest relativ vid de putere şi voinţă, avantajos ambelor tabere.
    Eu nu cred că o întoarcere la ortodoxism este soluţia, ci înlocuirea sa parţială cu altceva mai elevat. Iar ortodoxismul o să se schimbe şi el, văzând că-i fuge pământul de sub picioare, ca în vest.
    Deci un articol bun, dar concluzia este devastatoare. Dacă veniţi cu un exemplu de societate foarte religioasă normală, eu vă voi fi recunoscător! 🙂
    Doamnă, dacă vreţi o Moldovă bună, o România mare bună, calea lui Iorga nu este una de urmat.
    Adevărul se spune până la capăt sau deloc. Poate cine ştie ce înţelege lumea şi vă treziţi cu ceva mişcări legionare de toată frumuseţea(ca prin România Interbelică şi Rusia de acum, doar că în Rusia nu-s numiţi legionari).
    Cu respect! Aştept răspunsul!

  2. Cum s-a mai scris pe acest Blog singura solutie este ceea ce Ucraina si Georgia au facut impotriva tot ccea ce este pravo rus de la interzicerea simbolurilor, comunicare la limba si chiar cultura. Citeva link-uri Internet mai jos relativ la razboiul pe care Rusia il poarta in mod neconventional inca de pe vremea CCCP in spatiul ei si chiar cel pravo mai extins (Serbia etc.). Veti vedea in filme exact schemele de manipulare aplicate si in Maldavska cu planificarea unei crize, furtul / laundromatul, managementul de criza si mesia politica (cei din Taiga) si cu maika Rusia salvatoare. Asemenea actiuni sunt documentate de ani si ani si apoi aplicate. Oribil scenariu inca in desfasurare pe la Kishinev si probabil finalizat cu success curind cu sustinerea din pacate de la maldavanii necunoscatori bineinteles al acestui spatiu de manevra propagandistica subliminala.

    https://www.youtube.com/watch?v=uCt3hiyTW5c

    https://www.youtube.com/watch?v=wpho50kwDu8

    https://www.youtube.com/watch?v=zgmg2VFX058

  3. Pentru oamenii din moldova biserica e legata de obiceiuri. Ei stiu ca trebuie botezat, mai depate stiu ca e cumatria, cati nasi o sa aiba copilul, ce cadouri se dau. Stiu ca se dau pomene, ca de pasti se mananca miel si poti sa bei cat vrei, dupa vine pastele blajinilor. De ce sunt aceste sarbatori, care e semnificatia lor, ce inseamna botez si ce inseamna nas din cercetarile mele nu stiu, foarte rar. Suntem in situatia unica cu multi nasi la botez, cand el ar trebui sa fie unu! Nasul are si un rol, il stiti?

    Biserica a fost intotdeauna strans legata de politic, folosita de politicieni si a facut ordine acolo unde nu au putut altii. De exemplu biserica a facut ordine in Franta. Cand Napoleon a venit la putere a facut un pact cu biserica, el despagubeste biserica furata in timpul razboiului civil si ceva bomboane in plus, ei il ajuta sa faca ordine. Si a mers foarte bine. De ce credeti ca nu ar mai merge?

    Biserica este separata de stat in moldova si tarile europene. Dar asta nu inseamna ca in biserica catolica, musulmana, protestanta, evreiasca si de care o fi, preotii nu vorbesc despre ce se intampla in lume. Dimpotriva intrati in orice biserica catolica in europa la o slujba si o sa vedeti ca se vorbeste. Intrati la musulmani sau evrei, se vorbeste. Nu poti izola biserica de ce se intampla in jur, nu poti crea un sprijin daca el nu e aproape de viata reala. Mai meditati si intelegeti ce face biserica, care e rolul ei, cum ea lucreaza, care e relatia intre oameni si biserica. Ne dorim o icoana de care ne temem sau un prieten la care apelam cand nu stim ce sa facem?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *