Cifre concrete ale propagandei rusești în Moldova

24

Discuții contradictorii după ce Ucraina a interzis mai multe site-uri rusești, inclusiv rețele de socializare precum vKontakte sau Odnoklassniki. Potrivit datelor companiei Opinion Software Media, citate de tvrain.ru, pentru luna martie 2017, cel mai popular site din Ucraina este vKontakte , după motorul de căutare Google. 54% dintre ucraineni utilizează zilnic rețeaua de socializare vKontakte . Yandex.ru se situează pe locul 4 cu 43% dintre utilizatori. Odnoklassniki.ru este pe locul 5 – cu 35%, iar mail.ru – pe locul 6 – cu 32%. Rețeaua de socializare facebook.com are doar 24% de utilizatori, în Ucraina. Curios este faptul că în top 10 site-uri cele mai urmărite în Ucraina se regăsește și wikipedia.org.

Potrivit studiului Gemius Audience din România, rata de penetrare a internetului în Ucraina era în 2016 de 62%. Metodologia Gemius este lider în măsurarea audienței în peste 35 de țări.

Ce avem în Republica Moldova? Mai bine de 2 milioane de utilizatori de internet și o rată de penetrare a internetului de 70%, în 2016, potrivit aceluiași studiu.

Cel mai vizitat site din Moldova este în continuare Odnoklassniki. O medie pe lunile februarie, martie, aprilie 2017, potrivit trafic.md, arată că 55% dintre utilizatorii de internet în Moldova își petrec timpul pe Odnoklassniki. Potrivit tabelului pe care îl puteți vedea mai jos, 6 site-uri cele mai populare în Moldova sunt cu content în limba rusă, chiar dacă au și versiunea în limba română. Odnoklassniki.ru, sputnik.md, kp.md, mail.ru sunt pline de conținut propagandistic rusesc.

Un simplu calcul matematic arată cât de mare este preferința moldovenilor pentru contentul rusesc și cât de dăunător este canalul de propagandă rus – Sputnik.

Și acum ca să fie mai simplu voi utiliza o comparație.

Imaginați-vă că cifra de 876 522 688 sunt pagini cu informații, iar cifra de 2 milioane reprezintă oamenii care accesează aceste pagini pe internet. Raportând cifra totală a paginilor (876 522 688) la cifra totală a cetățenilor (2 000 000) obținem un număr mediu de pagini pe care un cetățean le consultă pentru perioada analizată. Cifra de 438 reprezintă numărul de pagini cu content propagandistic rusesc sau în limba rusă, iar 7 este cifra de pagini cu content în limba română. E ca și cum un om ar citi o carte de 438 de pagini și un altul care citește o broșură de 7 pagini. Întrebare retorică: Cum va gândi, vorbi și cum va acționa acel om care citește 438 de pagini cu conținut propagandistic rusesc?

Pentru comparație, în România unde 58 la sută din populație adică 10,6 milioane de cetățeni au acces la internet, cele mai vizualizate site-uri potrivit zonait.ro sunt: Facebook, google.ro, Youtube, google.com, yahoo.com, olx.ro, emag.ro, Filelist, Wikipedia, Instagram.

Iar potrivit trafic.ro, cel mai accesat site este adevarul.ro.

Așadar, avem o rată de acces la internet mai mare decât în Ucraina și România, dar sunt mari semne de întrebare cum utilizăm această oportunitate. Nu suntem interesați prea mult de știrile din R. Moldova, ne place să irosim timpul pe Odnoklassniki și habar nu avem ce e aia Wikipedia. Și ne mai întrebăm de ce oamenii cred în tot ce li se spune și au încredere în tovarășul Putin.  Argumentele sunt mai sus.

(UPDATE) Definițiile la propagandă, prelucrarea directă și indirectă a maselor, le aveti mai jos:

dexonline.ro – PROPAGÁNDĂ s.f. Răspândire a unor idei care prezintă și susțin o teorie, o concepție, un partid politic cu scopul de a convinge și de a câștiga adepți.

wikipedia.org – Pentru a deveni propagandă, ideologia și doctrina trebuie să fie răspândite printr-un sistem de comunicare, printr-o serie de evenimente organizate pe o perioadă lungă de timp, cu scopul de a face ca auditoriul să adopte un nou fel de a gândi.

Informația este putere, informați-vă corect!

Cu respect, Elena Robu

Distribuie.