Articole

Când au apărut primele autostrăzi în lume și chinul de a traversa România

Fară autostrăzi, este o mare provocare și chin să traversezi România. Deși în prezent România are aproximativ 746 km de autostradă, traseele în mare parte sunt întrerupte și nu te ajută aproape deloc să avansezi. Dacă vă porniți cu mașina în Vest (Italia, Franța, Germania), înarmați-vă și cu multă răbdare pe drumurile din România. Deocamdată nu există niciun capăt de autostradă în zona Moldovei lui Ștefan cel Mare.

Astăzi harta autostrăzilor din România arată așa:

Abia în 2020, autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni ar trebui să fie dată în exploatare, potrivit Planului General de Transport al României. Traseul acestei autostrăzi ar urma ruta Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Siret. Chiar dacă s-au scris nenumărate petiții pentru construcția unei autostrăzi care să lege cele două state românești, până acum lucrurile nu au evoluat foarte mult.

În noiembrie 2016 a fost făcut primul pas pentru autostrada spre Moldova: Licitațiile pentru SF-ul și proiectarea celor 330 de km de drum de mare viteză pe ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Pașcani au fost lansate oficial (sursa: http://www.130km.ro)

Până atunci, traversarea României pentru basarabeni rămâne a fi un chin. Nu vreau să comentez și să cred că asta este atitudinea autorităților române față de românii din R. Moldova.

Începând cu Ungaria, traseul devine unul plăcut, pentru că sunt autostrăzi în toate direcțiile care leagă marile orașe europene. Știu că veți spune că aceste drumuri costă. E adevărat, orice confort costă. De aceea omul poate alege, fie merge pe autostradă și plătește, fie alege un drum național și merge gratuit.

Potrivit wikipedia, autostrăzile prezintă cel mai înalt grad de separare a circulației, fiind rezervate numai traficului auto, cu elemente geometrice care permit realizarea unor debite și viteze mari, în condiții de siguranță.

Dacă facem o incursiune în istorie, descoperim că prima autostradă din lume a fost inaugurată în Italia. În anul 1924, între Milano și Varese, în Italia, la propunerea inginerului Piero Puricelli, s-a realizat  ”Autostrada dei Laghi”, care avea o singură bandă de circulație pe sens.

Totuși, prima porțiune de drum asemănătoare unei autostrăzi a fost așa numita AVUS din Berlin, privat finanțată și inaugurată la data de 24 septembrie 1921 ca pistă pentru teste și viteză.

În Germania prima autostradă a fost A555, inaugurată la data de 6 august 1932, finalizată cu zonă mediană în anul 1958.

Iată cum arată astăzi rețeaua de autostrăzi din Uniunea Europeană

În primăvara lui 2017, România avea aproximativ 746 de kilometri de autostradă. Autostrăzile din România sunt construite și administrate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). România este în coadă listei atunci când vorbim despre densitatea de autostrăzi pe cap de locuitor.

Potrivit Planului General de Transport al României, până în anul 2036, românii ar putea circula pe 11 noi autostrăzi. Cel mai repede, adică în 2017 şi 2018, vor trebui să fie încheiate lucrările la două tronsoane din Autostrada Transilvania, adică la porţiunea Suplacu de Barcău – Borş (+Oradea) şi la ruta Nădăşelu – Suplacu de Barcău, iar în 2020 ar trebui să fie gata şi rutele Sibiu – Braşov, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni şi Craiova – Piteşti.

 

Informația este putere, informați-vă corect!

Cu respect, Elena Robu!

Facebook Comments

14 Comments

  1. Am citit comentariile cetatenilor romani, doamna Elena. Concluzia pe care am tras-o este ca acesti oameni nu suporta nicio critica venita de la basarabeni. Ei, isi asuma dreptul sa critice, sa judece RM si cetatenii ei, dar doamne fereste, sa spui ceva despre ei. Nu vad cum ar fi fericiti basarabenii printre acesti oameni. Doamna Robu, va respect ca pe un jurnalist bun. Am o mare rugaminte, sa nu ezitati sa ne criticati pe toti: si pe cei din RM, dar si pe cei din Romania. Unire fara respect reciproc nu este unre. Asteptam cu sufletul la gura articolele Dvs!

  2. Situatia autostrazilor din Romania este cunoscuta… Avem probleme cu proiectele de infrastructura nu de-acum, ci de mult timp… Kogalniceanu, Cuza, Carol I al Romaniei si multi altii au intampinat mari probleme in incercarea lor de a convinge ca infrastructura este baza dezvoltarii unei natiuni… Acum continuam sa traim cu aceeasi indaratnicie, preocupati in a ne justifica de ce nu facem. Inca nu folosim energia cheltuita in explicatii inutile pentru a face ceva concret, cat mai repede. Inca nu am inteles una din cele mai importante “porunci” ale progresului si dezvoltarii: “time is money”. Politicienii nostri apar la TV si deseneaza trasee de autostrada pe harta, din cand in cand… apoi nimic… sau mai nimic… Timpul este o dimensiune nesemnificativa pe la noi… Lumea s-a plictisit, pleaca, gaseste solutii pe alte meleaguri… In spatiul mioritic, rezolvarea unor probleme se face cu indiferenta, ignoranta… Din acest somn (“cel de moarte”), ne mai trezeste din cand in cand Uniunea Europeana. Ne da ceva bani si ne cere ceva rezultate in zona infrastructurii. Mai sunt si marii investitori din Romania, care fac presiuni constante asupra autoritatilor si bine fac. UE si investitorii straini sunt cei care conteaza cel mai mult acum in a convinge Romania ca trebuie contruite autostrazi… Cam asa este situatia pe la noi, prin Romania…
    Totusi, observ o oarecare aroganta venind din partea unora. Unii basarabeni sunt foarte exigenti cand este vorba in a judeca Romania, romanii, dar foarte indulgenti in a judeca R. Moldova, basarabenii. Exemple sunt destule, chiar si acum, aici… As vrea sa vad mai multe articole si mai multa indignare basarabeana in legatura cu situatia infrastructurii din R. Moldova… cu situatia generala din tara…
    Noi, cei din Romania, cu pacatele si defectele noastre, atent monitorizate si infierate de te miri cine, ne-am ales un drum, spre vest. Un drum pe care il parcurgem in felul nostru, dar suntem pe acest drum. Desigur, asteptam in continuare sfaturi, pareri, lectii si teme pentru acasa in continuare, dar bine ar fi ca acestea sa vina din partea celor care au reusit si pot proba reusitele…
    In incheiere, pentru “consolare”, pe langa Moldova lui Stefan cel Mare, mai exista si Oltenia lui Mihai Viteazul fara autostrazi…

  3. Vreau și eu autostrăzi. Pentru economia tarii și pentru bunastarea mea. Dar o sa evit întotdeauna sa merg pe ele. De ce? Probabil ca eu nu merg niciodată de la a la b. Eu merg de la a la z, și un drum pe care un om normal l-ar face într-o zi eu îl fac într-o săptămână. Probabil sunt cam hedonist. Sau Zen.

  4. Pai de ce nu ocoliti prin Ukraina,sa vedem ce parere aveti despre drumurile lor stimata doamna! Deosebirea intre Romania si alte tari din fosta urss este ca in Romania se vor construi autostrazi (multe deja in executie) iar in fostele satelit urss niciodata!

  5. nu se pune intrebarea, oare de ce in Islanda nu se construiesc autostrazi? altminteri o tara cu un nivel de trai foarte ridicat.Desigur interdependenta economica pe uscat intre diverse tari este una dintre explicatiile necesitatii autostrazilor’Dar Federatia Rusa cate autostrazi are sau km de autostrazi pe cap de locuitor?Doamna Robu vrea autostrazi ca-n Germania unde este o placere sa conduci fara limita de viteza’, dar stimata doamna nemtii n-au avut comunism ca-n Romania deformator de constiinte si mentalitati. Dar se vor face si la noi autostrazi in alt ritm pana cand se vor schimba generatiile pe cale naturala.Labuna vedere!

  6. Eu nu vad nici un fel de motiv sa faca o prioritate din a lega RO de RM pe autostrazi?! Investitiile in Infrastructura in RO sunt pe baza de Business Case @CNADPR tinand cont ca sunt investitii$ RO + UE nu numai RO. Prioritar sunt zonele economice @RO. Iasi spre Transilvania si Muntenia va fi dat in folosinta curand (pana in 2020) dar nu vad un sens spre RM tinand cont ca Pitesti Sibiu de exemplu este critic pentru Dacia (Pitesti) si Ford (Craiova) ca 2 surse de venituri majore ale RO. Cartofii si dovlecii lui Dodon din RM se pot transporta si pe drumuri obisnuite fie la Moskva fie la Iasi. Mai ales daca se va rupe Tratatul de asociere la UE cu RM atunci chiar ca nu va face sens orice investitie mai mare spre RM pe drumuri. Cat despre basarabenii care circula spre vest este pacat ca nu circula spre RO numai tinand cont ca cetatenia RO le-a fost data ca romani si ar trebui sa se gandeasca sa traiasca in RO inainte de UE daca in RM pe drepte probabil si intradevar nu se mai poate…inainte sa ia drumurile Europei si sa se planga de drumuri. Daca nu li se acorda cetatenia RO nu aveau ce cauta prin RO ca nu puteau sa stea prin UE deci nu foloseau drumurile din RO si nu se plangeau ma gandesc (ca pasaportul RM nu e bun de nimic decat de excursie care o poti face si cu avionul). S-auzim de bine pe unde veti merge fiind ultima data cand mai citesc si scriu pe acia ca opinii tinand cont ca acest blog se schimba in altceva (asa zisa diaspora) ce nu mai face sens pentru mine si altii ca mine cred. Toate cele bune si macar sa nu mergeti la biserica lui Kiril si Putin pe unde veti ajunge prin UE altfel cred ca ajungeti sa votati si dvoastra cu Dodon data viitoare si deventi mai statalista ca altii din presa RM ! …

  7. Sud-istii n-au vrut si nu vor sa fie autostrazi prin Bucovinași in general prin toată Moldova, au grija lor, sa fie numai la ei.
    Toate proiectele sunt focusate pe Sud.
    Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca, deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie, pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!
    Ei isi fac acolo in SUD tot ce vor: autostrazi, constructii deosebite in detrimentul moldovenilor care totusi au cersit sa se faca unirea la 7/19 august 1858.
    In Moldova foarte rar se face cite ceva, aproape nimica…totdeauna doar prin forte proprii si mereu este tinuta in mare saracie.
    Șoselele peste tot sunt subdimensionate, iar autostrazile spre Cluj si Iasi s-a renuntat pentru totdeuna!

    1. Laurentiu,
      1) Ce autostrazi se fac in sudul Romaniei?
      2) Ce proiecte sun focusate in sud?
      Te rog sa dai cel putin un exemplu atat la 1), cat si la 2)!

  8. Romania are ”doar” 746 km de autostrada.. Rep Moldova cati kilometri de autostrada are ? Daca ne uitam in zona noastra estica vedem ca majoritatea tarilor de aici NU AU AUTOSTRAZI DELOC sau mai deloc: Belarus, Ucraina, Rep Moldova, Serbia, Bosnia, Albania etc etc.. sigur nici in Romania nu e perfect, dar e infinit mai bine decat in Rep Moldova, Ucraina, Rusia etc

  9. PE DRUMURILE DIN ROMANIA
    ———————————————————
    – conducătorii auto de pe șoselile din localitățile rurale TREBUIE să respecte limita de viteză,
    iar polițiștii TREBUIE să-i amendeze gros pe viitorii asasini de pietoni de pe margiea drumului. Zilnic zeci de trecători sunt spulberați de șoferii zburători prin sate. Am rămas îngrozit de nesăbuința criminală a majorității șoferilor de avioane zburătoare din zonele rurale. S.O.S. !

    – România – locul 2 în Europa la accidente !/ după Bulgaria/.

    – Pe de altă parte, în vestita competiie ciclistă “Le Tour de France”, românii nu au obținiut nimic niciodată /1903-2017/ în toate etapele competiției / fiecare competiție anuală are circa 20 etape/, Chiar și Țările Baltice, minuscule așa cum sunt ele, au obținut niște victorii la unele etape în ultimii 25 de ani din lista celor 32 de țări performante.
    Concluzia:
    dacă românilor le place viteza la o nebunie mortală, de ce nu arată aceatsă “iubire”
    în mod civilizat ca și celelalte țări europene, dar preferă să omoare trecători nevinovați
    apăsând “viril” pe pedala mașinii și nu pe cea a bicicletelor? De ce?

    1. Generalizarile sunt nepotrivite. Nu putem sa reducem Romania si romanii la un model matematic.
      Ignorand acest lucru…
      Luminita, inainte de a te ingrozi de “de nesăbuința criminală a majorității șoferilor” din Romania, nu te gandesti la soferii din R. Moldova? Presa din Basarabia relateaza zilnic intamplari si evenimente cu soferi basarabeni ce nu par nici pe departe superiori celor romani… Daca tot avem un standard de apreciere (pentru soferi), hai sa-l aplicam tuturor!
      Trecand si peste asta…
      Tu cunosti Romania cand vorbesti despre soferii de la noi?… Ai fost, ai locuit in toate zonele Romaniei?
      Cat despre celelate tari europene… In Grecia, Italia, Franta, Belgia, Ungaria, Serbia, Germania am intalnit destui soferi care se comporta ca unii soferi romani/basarabeni….

      1. Dragă Unule,
        Da, asta sunt opiniile mele din iunie 2016 din Transilvania.
        În autobuzul de la Timișoara pănă la Hațeg, șoferul a vorbit mereu la celular.
        Deci a condus practic cu o mână timp de vreo 2 ore. E doar un exemplu.
        Nu blamez România. De Basarabia nici nu face să vorbești.
        E totalmente la pământ.
        De asta scriu meru și oriunde – Re-Unirea cu România !
        Da, și în alte țări mai sunt șoferi iresponsabili,
        dar statistica accidenteleor, din păcate, nu e în favoarea României.
        Numai Bine, Unui și Tuturor !

  10. Este cunoscut faptul ca Romania are restante mari la capitolul infrastructura rutiera. Cred insa ca nu analizati problema din perspectiva corecta. Faptul ca guvernele de pana acum nu au reusit sa dea dovada de un interes major fata de construirea de autostrazi, insemna in primul rand dezinteresul acestora fata de binele cetatenilor si al tarii. Cred ca in mod gresit insinuati ca aceasta problema ar putea avea de-a face cu un tratament indreptat spre basarabeni. In alta ordine de idei, imediat ce treci granita de la Albita pana in localitatea Lapusna, pe unde ajung de cateva ori pe an, drumul este aproape inpracticabil. O portiune de drum care ar trebui sa poata fi parcursa in maxim 25 de minute, poate fi astazi traversata in aproximativ o ora. Daca punem problema intr-un asemenea fel, ar trebui sa analizam si ce ofera Basarabia cetatenilor din partea astalalta de Prut, din aceeasi perspectiva. Drumuri bune sa aveti!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *