Un grup de ONG-uri din România face apel către președintele României Klaus Iohannis, prim-ministrul Dacian Cioloș, președintele PSD Liviu Dragnea și președintele USR Nicușor Dan, să pregătească măsuri adecvate, inclusiv suspendarea finanțării prin împrumutul de sprijin bugetar (și alte formule de asistență financiară), dacă Parlamentul de la Chișinău adoptă așa-numita lege pentru ”liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”.
Dacă se reușește lucrul acesta și autoritățile de la București conștientizează cât sunt de importante aceste măsuri pentru ca hoții de la Chișinău să nu își legalizeze furturile bancare, atunci mai avem o salvare, o șansă pe care ne-o poate oferi România prin acest gest. Aici, la Chișinău, ne vom bucura dacă România va suspenda împrumutul bugetar, pentru a responsabiliza în felul acesta guvernarea și pentru a nu permite spălarea de bani negri obținuți în mod dubios sau prin furturi din sistemul bancar.
Și la Chișinău, un grup de ONG-uri solicită autorităților „demararea de către Parlament a unor consultări extinse și transparente cu societatea civilă, partenerii de dezvoltare, mediul de afaceri și alți actori relevanți cu privire la ajustarea din temelii a proiectelor de lege respective, în vederea excluderii definitive a riscurilor identificate în prezentul document, precum și alte riscuri evidențiate eventual de alți actori”.
Este de apreciat acest efort comun al societății civile din România și R. Moldova pe o chestiune atât de sensibilă. Chiar dacă România este în situația post-alegeri, când se caută un prim-ministru (integru) care să formeze un nou Guvern, cred că se poate interveni promt și pe această chestiune care arde la Chișinău.
Vedeți mai jos petiția semnată de câteva ONG-uri din România, adresată conducerii de la București:
Către
Klaus Iohannis, Președintele României
Dacian Cioloș, Prim Ministru
Liviu Dragnea, președinte PSD
Nicușor Dan, președinte USR
Semnatarii acestei petiții solicită președintelui, premierului și președintelui PSD ca partid cu majoritate parlamentară după alegeri precum şi opoziţiei să pregătească măsuri adecvate, inclusiv suspendarea finanțării prin împrumutul de sprijin bugetar (și alte formule de asistență financiară), dacă Parlamentul de la Chișinău adoptă așa-numita lege pentru ”liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”.
Legea în cauză ascunde sub un nume aparent european (”liberalizarea capitalului”) prevederi prin care:
· se pot spăla banii negri obținuți din tranzacții obscure sau prin offshore-uri (prin liberalizarea capitalului de către persoane fizice, cu interdicția investigării provenienței capitalului),
· se iartă funcționarii publici care nu și-au declarat până acum averea, oferindu-le posibilitatea de a declara orice capital cu plata a doar 2% din valoarea acestuia
· se acordă amnistie fiscală pentru penalitățile acumulate de persoanele fizice și juridice care practică activitate de întreprinzător la plata taxelor și impozitelor, cu condiția achitării datoriilor.
Proiectul de lege a fost adoptat în mare viteză de Parlament în primă lectură, la doar două săptămâni de la înregistrare, după un simulacru de dezbateri cu societatea civilă și instituțiile publice care a durat două ore, fără avizul Guvernului și al expertizei anticorupție.
Această lege reprezintă o puternică lovitură dată eforturilor anticorupție susţinute de partenerii
Republicii Moldova, principala condiție pentru sprijinul bugetar internațional. Ea demonstrează
cinismul politicienilor pro-europeni de la Chișinău, care pretind că fac reforme dar deghizează o măsură antieuropeană sub un nume proeuropean (”liberalizarea capitalului”) pentru a deruta atât partenerii străini, cât și publicul moldovean. In plus, viteza cu care s-a adoptat legea în prima lectură arată că reformele cerute de finanțatorii internaționali sunt îndeplinite doar parțial și cu întârzieri nu din cauza ”instabilității politice”, așa cum se pretinde, ci din cauza lipsei de reală voință politică.
Orice stat suveran are dreptul să adopte în anumite momente politici speciale, ne-ortodoxe, pentru rezolvarea unor blocaje. Insă în democraţie asta se face după o documentare a experienţelor similare şi o consultare reală şi îndelungată cu publicul, în special atunci când e vorba de amnistii fiscale, care crează în mod inevitabil inechitate de tratament între contribuabili şi pun sub semnul întrebării întreaga logică a colectării de taxe şi impozite, generând pericolul delegitimării întregului sistem fiscal în ochii cetăţenilor. O asemenea consultare, care să ducă la o soluţie echilibrată şi legitimă, nu a existat. In aceste condiţii, finanțarea Republicii Moldova cu bani publici românești și europeni, în condițiile în care se dă frâu liber corupției și spălării banilor, este inacceptabilă.
In calitate de contribuabili români şi societate civilă preocupată de buna guvernare la Chişinău, solicităm actualei și viitoarei opoziții din Parlamentul României să sprijine Guvernul în reconsiderarea împrumutului de sprijin bugetar pentru Republica Moldova dacă actuala formă a legii ”liberalizării capitalului și stimulării fiscale” trece şi în a doua lectură. De asemenea, solicităm opoziției să monitorizeze cu atenție folosirea banilor acordați până acum de Guvernul României către Republica Moldova. Contribuabilul român trebuie să fie informat dacă banii săi sunt folosiți pentru reforme și nevoi reale în Republica Moldova sau pentru a compensa banii irosiți prin corupție și crimă organizată.
Bucureşti, 19 decembrie 2016
Expert Forum (EFOR)
Centrul Român de Politici Europene (CRPE)
Freedom House-România
Grupul de Dialog Social (GDS)