Părintele Sergiu Aga, parohul Bisericii Ortodoxe Românești „Sfântul Vasile de la Poiana Mărului” din orașul Orhei, dar și consilier independent în consiliul raional și municipal din Orhei a oferit un interviu Portalului Nr.1 al Diasporei ER NEWS în care vorbește despre mitul Orhei – Monaco moldovenesc, lipsa de transparență în cadrul consiliului orășenesc sau cum să promovezi unionismul la Orhei.
- Sergiu Aga: ”Chiar dacă orheienii sunt stigmatizați și etichetați de ceilalți locuitorii ai republicii am certitudinea că oricare dintre locuitorii Moldovei ar fi avut o asemenea atitudine. Până la urmă suntem produsul unei societăți sovietizate, în care ne sufocam să prindem rând la pâine și „siliotkă”
E.R : Părinte, sunteți parohul Bisericii Ortodoxe Românești „Sfântul Vasile de la Poiana Mărului” din oraşul Orhei, dar și consilier independent în consiliul raional și municipal din Orhei. Cum reușiți sa îmbinați politica și biserica?
Sergiu Aga: Nu am devenit consilier local din considerente politice, pentru că nu reprezint și mă reprezintă niciun partid. Am contopit aceste două dimensiuni: a misiunii clericale cu cea a activistului civic pentru a-mi aduce umilul aport la realizarea unei propășiri spirituale, sociale, culturale și de ce nu economice a societății orheiene. Consider implicarea mea ca fiind oportună în procesul decizional al comunității, la fel ca și a altor persoane din diferite domenii de activitate.
Pe de altă parte îmi exprim profund dezacordul cu cei ce „mă închid în biserică”, limitându-mi dreptul de a avea o opinie referitoare la cum ar trebui să se dezvolte o societate, doar pentru că viziunea mea nu este în concordanță cu opțiunile unora de a conduce, sau pur și simplu pentru că „preotul are doar obligația de a se ruga”. Consider că misiunea mea de preot, în condițiile unui echilibru duhovnicesc lăuntric, dar și pastoral, nu este afectată de dorința mea sinceră de a face „totul pentru oameni” și din postura de consilier local.
Orhei – Monaco moldovenesc: povestiți-ne cum a fost construit acest mit. Din ce bani si ce resurse?
Sergiu Aga: Aici am intra pe un tărâm politic-social, pe care, consider că am dreptul, în calitate de preot, să-l abordez doar în parte. Mai cu seamă pentru că sunt alți decidenți ai societății care ar trebui să se ocupe de chestiuni ce ține de proveniența resurselor. Partea socială și chiar morală a acestui într-adevăr „mit” o pot atinge din perspectiva demnității umane, care, în ultima perioadă, după părerea mea a avut de suferit mai ales la Orhei. Aici pot argumenta văzând multe acțiuni ale autorităților de aici ce se dedau la acțiuni populiste prin care promovează partidul majoritar ce conduce orașul și raionul. Mi se pare incorect a se folosi resurse administrative spre a le transforma în rezultatele unui partid. La Orhei, cel puțin de când sunt consilier, această practică a devenit o regulă.
Cu ochi liber privind lucrurile, Orheiul este departe de a fi considerat Monaco, mai cu seamă pentru că nu se dezvoltă echilibrat, iar majoritatea lucrurilor ce se fac aici, după părerea mea, au rolul de a „cuceri” ceilalți locuitori ai republicii, întrucât aceștia vizitează organizat doar străzile sau locațiile ca după un itinerar turistic bine stabilit. În schimb mulți băștinași nu sunt mulțumiți de cum propășește așa-zisul „Monaco de Moldova”, întrucât rămân doar cu promisiunile pre-electorale ale celor ce conduc și consolările adepților lor; că Monaco, Roma sau Moscova nu s-au construit atât de repede. A nu se crede că aici s-au făcut multe din alți bani decât cei bugetari, iar erupțiile de bunăstare sunt în mare parte datorate unor împrumuturi pe care tot orheienii vor trebui să le întoarcă.
Sunteți aproape singura voce din opoziție la Orhei. Care sunt cele mai grave nereguli pe care le-ați depistat pana acum?
Sergiu Aga: Nu sunt convins că pot fi cel ce se pronunță asupra unor nereguli din punct de vedere juridic, a căror bază de acțiuni au fost întreprinse mai cu seamă înainte de actualul mandat al autorităților locale și al meu ca și consilier. Ce ține de unele aspecte potrivnice unei democrații autentice, sau de lipsa de transparență din prezent, notific și vociferez aproape la fiecare consiliu, dar și public faptul că sunt avantajate de către raion comunitățile conduse de primarii partidului majoritar, că nu există o relevanță a resurselor ce le primesc aceste primării pentru iluminarea stradală în special, că au existat o serie de acțiuni pe care s-a dat o groază de bani în această perioadă pandemică doar din considerentul de a fi primii pe țară. Unele din aceste acțiuni, după părerea mea au fost inutile, dar și extrem de populiste. Altele ar fi drumurile care sunt reparate din banii bugetari, dar asumate fără niciun temei de „echipa lui Ilan Șor”. S-ar mai aduna diferite decizii trecute în ședințele de consiliu, fără a întruni perioada pentru dezbateri publice, care în general sunt superficiale și lipsite de o interacțiune reală cu societatea. Dar în general, mai ales în cadrul consiliului orășenesc, nu există o dezbatere reală asupra unor lucruri. Consilierii partidului majoritar (24 din 27) votează toate deciziile fără nicio întrebare sau interpelare, iar acestea, deciziile, sunt într-așa fel elaborate ca să se voteze doar cu „Pentru”, fără ca să se obosească vreunul ca se știe măcar despre ce este vorba. În acest context, reiese că eu, sunt veșnic nemulțumit de „marile realizări” ale partidului ce se gândește la popor, mai ales în calitate de „preot, ce ar trebui să se roage”. Pentru ei devin un intrigant sau un nerecunoscător – poziție pe care sunt nevoit să o înfrunt, de vreme ce toți aplaudă pentru „marile fapte de Monaco.”
Toate acestea însă pălesc în comparație cu atitudinea iresponsabilă a autorităților de la Orhei ce neglijează nu doar demnitatea umană ci chiar și sănătatea populației. Activitățile de hram, la care s-au adunat sute de oameni pentru ca să participe la un show de proporții, demonstrează că oamenii nu reprezintă pentru mai-marii urbei și raionului decât materie primă pentru propaganda partidului ce conduce aici.
Si totuși orheienii sunt arătați cu degetul ca au votat pentru Ilan Șor, cel care a fost condamnat de instanța de judecată pentru implicare în furtul miliardului. Cum explicați acest vot al orheienilor și această susținere masivă pentru partidul Șor?
Sergiu Aga: Repet, nu sunt în măsură să mă dau cu părerea pentru acțiunile penale sau lipsite de vină ale cuiva și mai ales ale lui Șor. Sunt zeci de judecători care se preocupă de această chestiune de ani buni, fără rezultat. Eu chiar nu mă pot pronunța pe această temă. Ce ține de susținere: sunt anumite lucruri care au fost făcute la Orhei. Oamenii se bucură de o anumită bunăstare, iar adevărul de multe ori trece prin stomac și pe la poarta fiecăruia. Aici mă refer la asfalt, care deși e de calitate proastă în cele mai multe cazuri, totuși mângâie pe cei ce susțin că nu s-a făcut nimic până la Șor. Ar fi și o întruchipare a vechii zicale: „toți țin la ei, dar numai eu la mine”. Chiar dacă orheienii sunt stigmatizați și etichetați de ceilalți locuitorii ai republicii am certitudinea că oricare dintre locuitorii Moldovei ar fi avut o asemenea atitudine. Până la urmă suntem produsul unei societăți sovietizate, în care ne sufocam să prindem rând la pâine și „siliotkă”.
„A furat, dar dă și la popor” – cum poate fi explicată această replică a orheienilor?
Sergiu Aga: Că a furat sau nu, am zis: nu mă pronunț. Că ne dă și nouă – este evident că multe dintre promisiuni nu vor fi atinse. Politicienii știu să făgăduiască, însă la Orhei promisiunile au fost și sunt fantasmagorice. Ca de exemplu, ultima perlă: să zici că Orheiul în 5 ani va fi al doilea oraș ca mărime din Moldova, sau chiar mai mare decât Chișinău, pentru o minte trează nu înseamnă nimic altceva decât populism cras. Ce „se dă”, după părerea mea, are o logică dincolo de „grija de popor”, utilizându-se mecanisme psihologice dar și instrumente ce creează dependență de unele alimente ieftine, alocații din fondurile bugetare de rezervă și alte mici beneficii de care se bucură o parte din populație, mai cu seamă susținătorii partidului majoritar. Diferență față alte localități există, la Orhei, indiferent de scop, s-au făcut totuși multe lucruri bune, iar populația sărăcită la limită a acestui stat se va bucura de orice rezultat pozitiv, atât la Orhei, sau în oricare altă localitate din Republica Moldova. Până la urmă există și dreptate în ceea ce se zice: toți au furat!
În realitate ce a făcut partidul Șor pentru Orhei?
Sergiu Aga: Nu mă interesează ce a făcut un careva partid sau altul. Mă interesează ce fac autoritățile, care tind să corupă sufletele unei populații ce se credea a fi un exemplu de democrație pentru Moldova.
Cum poate fi învins acest partid?
Sergiu Aga: Eu nu mă apuc să lupt cu partidul Șor ci doar cu autoritățile ce nu ar avea dreptul să promoveze un partid sau altul cu banii tuturor. În cazul de față autoritățile promovează partidul Șor, ceea ce nu e corect. Aș vrea să învingem această practică prin a fi mai curajoși să spunem lucrurilor pe nume și să ne solidarizăm împotriva acestui flagel nedemocratic.
Cum este să promovați Unionismul la Orhei? În ce măsura aveți susținere din partea cetățenilor?
Sergiu Aga: Promovarea unității naționale este un drept al fiecărui cetățean al Republicii Moldova, izvorât din conștiința limpede prin care cunoaștem și recunoaștem că moldovenii sunt tot români la fel ca și muntenii sau ardelenii vorbind aceeași limbă – Româna. Acest drept mi-l manifest în consonanță cu legislația Republicii Moldova, fără a prejudicia opinia sau libertatea altor cetățeni. Durerea cea mare a mea personală este că Unionismul a fost „acaparat” pe nedrept de anumite partide politice ce au compromis mult această mișcare, iar acest fapt s-a regăsit inclusiv și la Orhei. Am stăruit să le explic orheienilor că Unionismul este mai presus de interesele vreunui partid și continui să promovez ideea că este necesar să ne unim, cel puțin pe plan local. Sunt convins că unioniștii sunt în număr impozant la Orhei, doar că această cauză de multe ori e contopită și cu alte opțiuni socio-politice care prioritizează aspecte democratice deosebit de necesare Republicii Moldova. În rest, sunt convins că Dumnezeu va avea grijă de acest popor și-l va uni după cum ne spune David în Psalmul 132: „ce este bun şi ce este frumos, decât numai a locui fraţii împreună!”
Vă mulțumesc pentru acest interviu