De ce moldovenii preferă să dea 2% din impozitul pe venit cultelor religioase și nu ONG-urilor

Îmi amintesc câte discuții aprinse și multe au fost în rândul societății civile cu privire la cele 2% din impozitul pe venit care pot fi alocate de către contribuabili persoane fizice (salariați) asociațiilor non-guvernamentale și cultelor religioase. Mecanismul a fost pus în funcțiune începând cu anul 2017, asta în timp ce în alte țări funcționează cu succes de ceva vreme.

Însă numărul persoanelor care au decis să aloce aceste 2% este atât de infim încât îmi pun întrebarea: sau oamenii nu au înțeles importanța acestul mecanism sau nu au fost informați suficient sau pur și simplu sunt indiferenți și nu le pasă.

Așadar, cifrele prezentate de Serviciul Fiscal de Stat încă în luna septembrie a anului trecut, arată că puțin peste 16 mii de contribuabili  și-au exercitat acest drept.  Asta înseamnă 8,5% din numărul total de puțin peste 188 000 de contribuabili care au depus declarațiile fiscale la FISC, în total contribuabili persoane fizice avem aproximativ 800 de mii.  Suma totală alocată prin mecanismul 2% a fost de 2 milioane 800 mii lei. Din aceasta 72,04% au fost direcționați cultelor religioase, iar restul de 27,6% către ONG-uri. Pentru cultele religioase, oamenii au decis să ofere 1,15 de milioane lei. Vă mai dau câteva cifre: un singur cetățean a donat pentru cultele religioase peste 9 000 de lei și peste 7000 de lei asociațiilor obștești. Și încă un fapt curios, cea mai mare sumă a impozitului pe venit desemnată de persoanele fizice a fost distribuită către Asociația Obștească a Veteranilor și Pensionarilor Ministerului Afacerilor Interne din Republica Moldova.

Ceea ce mi se pare surprinzător, pe lângă numărul mic de contribuabili care au decis să aplice legea 2%, este această repartizare către cultele religioase, către biserică adică. E adevărat, fiecare cetățean este în drept să decidă ce face cu banul propriu, parte a impozitului pe care îl plătește la stat. Cu toate acestea, să analizăm totuși niște fapte: biserica nu este plătitoare de impozite la stat, asta înseamnă că toate veniturile pe care le acumulează din vânzarea lumânărilor și alte servicii rămân la biserică. Nu este clar cum sunt cheltuiți acești bani. Câte biserici ați văzut că se implică în acțiuni sociale? Că ajută bătrânii din localitate sau tinerii sau copiii din familii social-vulnerabile sau copii rămași fără părinți (plecați la munci peste hotare). Eu personal, cunosc doar câteva. Dacă voi știți mai multe, scrieți în comentarii.

În același timp, sunt o mulțime de organizații non-guvernamentale, apolitice, care se implică activ în societate prin expertiză la proiectele de legi, prin luări de atitudine atunci când guvernarea o ia pe drum greșit, prin informarea partenerilor din exterior despre ce se întâmplă acasă, în Moldova. Mai sunt și Asociații care susțin familiile social-vulnerabile, copiii cu deficiențe, cu probleme de sănătate unde statul nu vrea să se implice, deși este pur și simplu obligat.

Cifrele pe care le-am prezentat mai sus arată cât de mică este rata de implicare a cetățenilor. Până la urmă nu e vorba de sume suplimentare pe care să le distribuiți, e vorba despre același impozit pe care oricum îl plătiți statului, iar din acest impozit puteți decide ca 2% să meargă către ONG-ul sau biserica despre care știți cu siguranță că are atitudine civică și este necesară societății.

Centrul pentru Resurse Juridice a explicat pe înțelesul tuturor cum funcționează Legea 2%

http://crjm.org/legea-2-pe-intelesul-tuturor/

La fel găsiți informații despre cum funcționează acest mecanism și pe site-ul Ministerului Justiției

http://www.justice.gov.md/pageview.php?l=ro&idc=214&id=3226

Soluția pe care o ofer este ca, în primul rând, să beneficiați de dreptul pe care îl aveți și să direcționați cele 2% din impozitul pe venit. În al doilea rând, să cântăriți bine cui vreți să dați banii voștri? La biserică sau la un ONG? Porniți de la analiza faptelor. Cine și ce a făcut pentru comunitate în care trăiți? Cine și cât s-a implicat? Cine și ce interese a avut sau ale cui interese a promovat? Sunt sigură că, răspunzând la aceste întrebări, veți face alegerea corectă!

Informația este putere, informați-vă corect!
Cu respect, Elena Robu

Articole similare
Comentarii