Cum statul îngrădește dreptul de vot al cetățenilor aflați peste hotare pentru alegerile din 2018
Chestiunea înregistrării prealabile pentru participarea la alegeri a cetățenilor aflați peste hotarele R. Moldova revine în discuție. Asta după ce la alegerile prezidențiale din 2016, s-a văzut foarte clar cât de anevoioasă este această procedură. Mai mult decât atât, înregistrarea prealabilă a cetățenilor nu rezolvă problemele alegătorilor aflați în diasporă. Unii experți în drept constituțional spuneau despre această procedură că ar fi neconstituțională și vine să discrimineze moldovenii care sunt în străinătate. De ce? Pentru că același cetățean, dacă ar fi în R. Moldova nu ar trebui să se întregistreze în prealabil pentru a participa la vot, iar dacă este în străinătate, același cetățean, trebuie să se întregistreze.
Dacă tot își doreau atât de mult să îmbunătățească acest mecanism, autoritățile statului, prin vocea Comisiei Electorale Centrale, ar fi trebuit demult să demareze discuții în diasporă despre acest Regulament privind înregistrarea prealabilă, dar nu acum, la mai puțin de un an până la alegeri. Mai mult de atât, Comisia de la Veneția spune clar: „dacă se aduc modificări în elementele fundamentale ale legislației electorale, inclusiv în sistemul electoral propriu-zis, acestea trebuie să aibă loc cu mult timp, cel puțin cu un an, înainte de următoarele alegeri”. Autoritățile însă își amintesc de opiniile Comisiei de la Veneția doar atunci când le convine, în rest se fac a nu auzi nimic.
Și de parcă asta nu ar fi suficient, Comisia Electorală Centrală propune mai multe modificări și completări la Regulamentul privind înregistrarea prealabilă care trezesc foarte multe suspiciuni în privința intenției reale a autorităților față de posibilitatea de vot pentru alegătorii din diasporă (proiectul de hotărâre al CEC poate fi consultat aici)
Asociația ”Promo-Lex” care are o experiență bogată în monitorizarea alegerilor în R. Moldova, dar și în a oferi recomandări și soluții în cazul unor probleme sau devieri de la normele legislative a prezentat mai multe constatări care vizează diaspora. Opinia Asociației ”Promo-Lex” poate fi găsită aici.
Iată câteva dintre ele:
1. CEC intenționează să excludă cetățenii RM care au utilizat procedura de înregistrare prealabilă din listele electorale de bază. Respectiv, toți acești alegători vor fi obligați să voteze în baza listelor electorale suplimentare. Asociația ”Promo-Lex” își exprimă dezacordul în legătură cu această situație și precizează că modificările propuse de CEC contravin flagrant recomandărilor Comisiei de la Veneția, care în Opinia comună pentru Republica Moldova cu privire la proiectul de modificare a sistemului electoral prescria necesitatea limitării numărului alegătorilor incluși pe listele electorale suplimentare.
2. O situație cu potențial de problemă, în contextul propunerilor de modificare a Regulamentului, este creată pentru cetățenii RM care vor vota peste hotare și vor utiliza înregistrarea prealabilă, care urmează a fi radiați din listele de bază din țară, dar fără a fi incluși într-o altă listă de bază. Aceasta, însă, în opinia Asociației Promo-LEX contravine art. 44 alin. (1) din Codul electoral care prevede că listele electorale cuprind toți cetățenii cu drept de vot care domiciliază ori își au reședința pe teritoriul unei secții de votare. Aceste modificări propuse par să continue acțiunile CEC inițiate în perioada electorală pentru alegerile prezidențiale din 2016 în vederea limitării dreptului cetățenilor RM aflați în ziua votării peste hotare de a se integra plenar în procesul electoral.
Asociația Promo-LEX se opune categoric acestei inițiative și insistă ca listele de bază întocmite pentru secțiile de votare ce vor fi deschise peste hotarele RM să dețină un caracter cât mai incluziv. În acest sens, optăm pentru introducerea a minim următoarelor categorii de cetățeni ai RM care în ziua votării se vor afla peste hotare: cetățenii înscriși conform înregistrării prealabile, cetățenii plecați peste hotare la loc permanent de trai și cetățenii luați la evidență consulară. Reiterăm că toate aceste date și informații sunt cunoscute organelor de stat corespunzătoare – CEC, ASP, MAEIE.
3. Se propune excluderea cetățenilor Republicii Moldova luați la evidență consulară de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare din categoria de cetățeni aflați peste hotare care obligatoriu sunt înscriși în listele electorale de bază. Conform datelor Agenției Servicii Publice la 1 iulie 2017 erau 103 699 cetățeni ai Republicii Moldova plecați peste hotare la loc permanent de trai. Plus la aceștia s-ar aduna cetățeni aflați temporar peste hotare (studii, serviciu etc.) și luați în modul prevăzut de lege la evidența consulară. Potrivit Asociației ”Promo-Lex”, statul nu își dorește să creeze condiții ca aceste zeci de mii de cetățeni ai săi cu drept de vot să fie integrați în circuitul electoral într-un mod cât mai organic.
4. Cine este responsabil de deschiderea secțiilor de votare suplimentare, în afara celor de pe lângă misiunile diplomatice și oficiile onsulare? Organizarea acestor secții se stabilește de CEC, la propunerea Guvernului, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene. Este cunoscută situația alegerilor prezidențiale din 2016, când atât CEC cât și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), post-factum, nu doreau să-și asume anumite responsabilități pentru problemele apărute în ceea ce privește numărul și geografia secțiilor de votare deschise peste hotare. Potrivit Asociației ”Promo-LEX”, experiența anterioară de organizare a alegerilor demonstrează că formula bazată pe existența unui „duumvirat” constituit din CEC și MAEIE, deseori nu permite identificarea responsabilului de proces în cazul unor probleme pe parcursul alegerilor sau în perioada post-electorală. Asociația își reiterează poziția
privind necesitatea existenței unei singure autorități responsabile de proces, care în opinia Asociației trebuie să fie CEC și care trebuie să propună Guvernului numărul și localizarea secțiilor de votare peste hotare, iar MAEIE să colaboreze cu autoritatea electorală în vederea identificării soluțiilor pentru asigurarea implementării propunerilor CEC.
Așadar, CEC propune modificări importante privind modalitatea de participare a diasporei la alegerile din 2018, cu încălcarea termenelor date de Comisia de la Veneția. Astfel de discuții ar fi trebuit să demareze mult mai devreme, poate chiar imediat după schimbarea sistemului electoral așa încât să se găsească cele mai bune soluții pentru alegătorii aflați peste hotare. Dar, probabil, interesul autorităților este altul, să limiteze participarea diasporei la vot și să le închidă gura sutelor de mii de alegători aflați în străinătate.
Și prietenii tăi merită să cunoască această informație. De aceea distribuie pe Facebook, pune LIKE, invită prietenii să aprecieze pagina de Facebook Elena Robu Blog și să se înscrie în grupul Vocea diasporei.
Informația este putere, informați-vă corect!
Cu respect, Elena Robu