Vrem autostradă care să unească România de R. Moldova
Despre o autostradă care să lege România de Republica Moldova se vorbește de mai mult timp, dar deocamdată suntem blocați doar la nivel de studii și discuții. Vorbim despre autostrada Moldova-Transilvania care să lege vestul Europei de estul Europei.
Premierul Romaniei, Dacian Ciolos a avansat și un termen când ar putea fi gata această rută – 2018, când se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire.
L-am întrebat la emisiunea Alb&Negru pe ambasadorul României la Chișinău, Marius Lazurca, (căruia i se încheie mandatul în scurt timp) de ce până acum nu a avansat acest proiect. Diplomatul susține că în prezent traficul rutier nu ar justifica construcția unei autostrăzi care să lege Iașiul de Chișinău.
„Nu cred că prima urgență este o autostradă care să lege Iașiul de Chișinău. Mai urgent este să avem mai multe poduri peste Prut și să reparăm drumurile care există deja între noi. Traficul rutier între România și R. Moldova nu este încă suficent de mare ca să justifice cel puțin în prezent o autostradă”, a spus Marius Lazurca în cadrul emisiunii.
Cred mai degrabă că traficul rutier va crește dacă va exista o infrastructură bună, ar fi un semnal de susținere pentru românii din R. Moldova, inclusiv prin asemenea acțiuni.
Pe internet circulă de ceva vreme o petiție prin care se solicită construcția autostrăzii Moldova-Transilvania.
http://moldovavreaautostrada.ro/
„Atât timp cât nu există o autostradă care să lege Moldova de Transilvania şi de sudul ţării şi Moldova din România de Republica Moldova, unirea de la 1918 nu este desăvârşită”, se arată în petiție.
Vorbim și despre anumite cifre motivante: 34 000 de automobile ar circula zilnic pe această rută, ar fi vorba despre 7 milioane de beneficiari ai acestei autostrăzi care s-ar întinde pe 310 km și ar costa 6 miliarde de euro.
Autorii inițiativei sunt un grup de ieșeni care declară că nu fac parte din niciun partid politic și nici nu se implică în activități de promovare ale vreunui partid politic.
„Atât timp cât gradientul de dezvoltare al României este unul de la Vestul industrializat şi bogat spre Estul izolat şi subdezvoltat, dezavantajul geografic al Moldovei va putea fi surmontat doar prin proiecte semnificative de infrastructură. Aşa încât cine discută despre infrastructură de transport (autostrăzi, căi ferate şi aeroporturi) în Moldova discută cu adevărat despre viitorul regiunii şi atinge un subiect extrem de sensibil. Cine le şi pune în practică, depăşeşte politicianismul steril”, se mai arată în petiție.
Eu am semnat petiția pentru că vreau să se treacă de la vorbe la fapte în relația dintre cele două state românești, pentru că vreau ca (re)apropierea între cele două maluri ale Prutului să se producă firesc și uman.
Dacă și tu susții această inițiativă, semnează petiția aici.