Români în lume: Bogdan Găvază, fondatorul Școlii Românești de la Haga, decorat cu Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler de către președintele României

Români în lume: Astăzi Portalul Nr.1 al Diasporei ER NEWS vă invită să îi cunoașteți povestea de emigrare și experiența de integrare într-o țară străină a românului Bogdan Găvază, care a creat în urma cu 7 ani Școala româneasca din Haga, pentru copiii concetățenilor români din Olanda, ca aceștia să poată vorbi și scrie corect limba româna. Conaționalul nostru și-a propus ca obiectiv principal, prin crearea acestei școli, dezvoltarea personală a copiilor și a inteligentei lor emoționale. Micii elevi sunt organizați pe grupe de vârsta, si acompaniați de profesoare competente. În afară de limba strămoșească, copiii învață obiceiuri și tradiții legate de sărbătorile noastre românești, Sf. Nicolae, Crăciun, Paști. Pentru toate aceste eforturi și realizări, Bogdan Găvază este decorat, în anul 2019, cu Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler de către președintele României, Klaus Iohannis.

Am părăsit România ca adolescent în 1988, în perioada când părinții mei au fost nevoiți să se exileze din cauza regimului comunist. Am continuat școlaritatea și studiile în Franța.

În Olanda (Regatul Țărilor de Jos) am venit în anul 2000 pentru a lucra ca și examinator de brevete la Oficiul European de Brevete.

Integrarea propriu-zisă am efectuat-o în Franța, în 1988. La școală, adolescent fiind, am fost derutat la început când am realizat diferențele între limba franceză vorbită în stradă și la școală și forma ei mai academică, pe care o învățasem în România. Totuși schimbarea cea mai importantă am simțit-o la nivel de relații umane, când am simțit lipsa profunzimii în relațiile de prietenie. De-a lungul anilor am dezvoltat un gust pentru maniera elegantă de a prezenta nuanțele, de a simți și a trăi în limba diplomației dar și a savura arta culinară, printre alte aspecte care compun o cultură cu rădăcini profunde.

Integrarea ulterioară în Olanda a fost foarte diferită, în sensul în care am venit ca expatriat, reprezentant francez la această instituție Europeană. Olanda este atrăgătoare pentru expatriați, oferind toate serviciile în engleză. Aici poți trăi o viață fără să simți nevoia de a te integra pe deplin. La început limba neerlandeza zgârie urechile. În plus, toate demersurile sunt oferite în engleză și facilitate de firma la care lucrezi, ceea ce ușurează adaptarea la un nou mediu. Totodată, cu trecerea timpului, am preluat unele aspecte specifice locale ca spre exemplu întărirea spiritului antreprenorial, avantajul dialogului direct și operațional și nu în ultimul rând, modelul polder, de incluziune a tuturor actorilor în procesul decizional, ca element federator.

Cel mai dificil moment trăit în străinătate? Ruperea brutală și de lungă durată din mediul familial și amical la vârsta adolescenței a fost cel mai dificil moment în prima perioadă când am plecat din România. Ulterior, interiorizarea stigmatizării resimțite, când mă simțeam rușinos din cauza privirilor din partea celor care nu înțelegeau șocul cultural și aveau nevoie să se simtă superiori. Încetul cu încetul am avut șansa de a întâlni mai mulți oameni frumoși și am învățat că felul în care oamenii se comportă reflectă mai degrabă propria lor proiecție a lumii interioare.

Olandezii sunt mari călători și știu multe despre România. Olanda este cel mai mare investitor în România. Mă adresez olandezilor precum și tuturor, focalizând pe centrele de interes ale individului: celui interesat de călătorie, îi relatez despre drumeții, particularități ale peisajelor și căldură omenească. Celor interesați de arta culinară, le propun să guste mici, cozonaci și vin. Celor interesați de spiritualitate, le povestesc despre mănăstiri, semnificația lor și particularitățile spiritualității în România, samd. Numai politica mă abțin s-o comentez 😀.

Sunteți fondator și președinte al Fundației ”Român în Olanda” și de asemenea Director al Școlii Românești Haga. Povestiți-ne cum ați pus pe roate această scoală și ce înseamnă ea pentru comunitatea românească din zonă?Școala Românească Haga a celebrat 7 ani de existență și reprezintă concretizarea unei nevoi exprimate de un grup de părinți care își doreau un cadru ludic, o oază lingvistică, în care copiii lor să poată asocia practica limbii române cu ceva plăcut, o alchimie între o educație non formală dar care aduce roade. Astfel am dorit să orientez această școală în direcția dezvoltării personale, ca o necesitate indispensabilă unei dezvoltări verticale ale copiilor, cu un obiectiv clar anunțat pentru pregătirea copiilor la integrarea unui mediu profesional care va fi deosebit de diferit de ceea ce cunoaștem noi azi.

 

Dezvoltarea inteligenței artificiale și a tehnologiei actuale va aduce schimbări masive în peisajul profesional când copiii noștri vor termina pregătirea școlară și universitară. De aceea am determinat ca prioritatea acestei școli să fie dezvoltarea inteligenței emoționale, încrederea în sine, abilitățile interpersonale și creativitatea. Toate acestea în limba română, sub îndrumarea unor cadre didactice înalt calificate și dedicate.

În anul 2019 ați primit distincția Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler din partea președintelui României. Ce a însemnat această distincție pentru Dvs?
Personal, această distincție reprezintă o onoare și o apreciere care vine de la cel mai înalt nivel. Totodată consider că este și recunoașterea realizărilor echipei cu care ne implicăm în sânul comunității. Din acest motiv am ales ca ceremonia să se desfășoare la Ambasada de la Haga, unde toată echipa școlii precum și numeroși membri mai implicați în această frumoasă comunitate s-au bucurat de o ceremonie organizată cu tot sufletul de către echipa Ambasadei, căreia țin să-i exprim înalta mea considerație.

Comunitatea vorbitoare de limba română din Olanda prezintă numeroase fațete. Pe lângă comunitatea din jurul școlii de la Haga, mai există alte comunități în jurul altor școli de weekend precum și a locurilor de cult. În plus există comunități omogene și în sânul diferitelor instituții europene. Iar fiecare comunitate se strânge în jurul unor aspecte care sunt în general de ordinul valorilor umane și al idealului dezvoltării în primul rând. Acest aspect ne-a permis să doborâm limitele geografice de când condițiile sanitare ne-au împins spre utilizarea mijloacelor de video conferință. Prin parteneriate cu școli din România și școli de weekend din toate colțurile lumii am extins, în mod tentacular, legături cu alte comunități axate, ca și a noastră, pe domeniul educației în sensul larg al cuvântului. În plus de valorile umane împărtășite, comunitatea noastră pune accent pe aspecte simple cum sunt atitudinea pozitivă, constructivă și de întrajutorare. Am impresia că fiecare nouă familie care ni se alătură, observă modul nostru de funcționare și se adaptează foarte repede. Cred că primim și mai multe de la comunitate când ne focalizam în primul rând pe ceea ce îi putem da. Comunitatea este foarte bine consolidată și o putem dezvolta mai departe prin organizarea unor activități prin care invităm participanții să continue procesul de învățare, de a deveni mai bun cu sine și cu cei din jur.

Toți vorbitorii de limba română sunt priviți la fel, fără diferență față de originile lor. Sunt printre noi și familii din Republica Moldova, iar unul din membrii fondatori a fundației „Român în Olanda” este chiar originar din Chișinău.

Suntem în contact direct cu Departamentul Românilor de Pretutindeni, care sprijină simbolic, dar în mod constant, activitățile pe care le oferim comunității. Suntem și în contact cu Ambasada României la Haga, care ne sprijină cu comunicarea.
Am primit recunoaștere pentru proiectele pe care le desfășurăm și de la nivel foarte înalt, din partea președintelui României, care m-a onorat cu titlul de cavaler pentru Meritul în Educație.

Cum vedeți implicarea diasporei la dezvoltarea României?

Pe de o parte membrii diasporei sunt reprezentanții României în tara unde se află și contribuie astfel la imaginea de care se bucură România peste hotare. Pe de alta parte, România poate dezvolta și mai departe căi prin care să poată capitaliza experiențele de succes a celor care au reușit în străinătate. Aici se pot menționa aspecte de antreprenoriat, legate de știință, de artă, etc.

Vă mulțumesc pentru interviu

Articole similare
Comentarii