Raportul grupului mass-media la Offline-ul Diasporei: Faptele vorbesc

La a doua ediție a Offline-ului Adopta un Vot am prezentat un raport al grupului de lucru mass-media unde am prezentat reușitele și eșecurile înregistrate din martie și până acum. Public aici raportul complet.

”Bună dimineața tuturor și vă salut cu mare drag acasă!

Sunt Elena Robu, moderatoarea emisiunii Alb&Negru de la UNIMEDIA si azi vă voi prezenta principalele rezultate care au fost atinse în cadrul grupului de lucru mass-media.

Atunci când am decis să merg la Veneția ca să particip la eveniment, mi-am asumat anumite responsabilități și angajamente. Si sunt sigura ca si colegii mei din presa au facut la fel. Asadar, dupa cum ati putut vedea si pe site-ul Offline-ului Adopta un vot ne-am propus in primul rand ca vocea diasporei sa fie mult mai prezenta in presa de la Chisinau, în forma de stiri, interviuri, emisiuni.

Să vorbim despre ce am reusit să realizăm până acum.

În calitate de moderatoare a emisiunii Alb&Negru de la UNIMEDIA, emisiune care este realizată în direct de 4 ori pe săptămână. Ca obiectiv, am fixat realizarea a unei emisiuni săptămânal, dedicată sau cu un membru al Diasporei. Mi-am propus să ofer mai mult timp și spațiu reprezentanților din diasporă la emisiunea pe care o realizez, dar și pe blogul meu elenarobu.md. Asadar, până acum am asigurat câte o emisiune pentru diasporă, din cele 4 pe care le realizez pe săptămână, adică 20 de emisiuni a câte o oră, care, în total, au acumulat peste 512 mii de vizualizări. Respectiv, pot spune cu fermitate că am realizat obiectivul propus, respectiv, am început să fac ceva pentru Diaspora printr-un exemplu propriu, stabilind niște obiective și realizându-le.

De regulă, din fiecare emisiune sunt realizate cel puțin 3,4 stiri care acumulează la rândul lor câteva mii de vizualizari, unele chiar au depășit 10-12 mii de vizualizări fiecare. Astfel, doar din emisiuni au fost realizate circa 80 de știri care în medie au acumulat 240 mii de vizualizări.

Vreau să precizez că UNIMEDIA are în medie 55 de mii de vizitatori unici pe zi și 200 de mii de vizualizări sau afișări de pagină pe zi, ceea ce înseamnă un potențial foarte mare și pentru diaspora. Din martie și până acum am avut peste 2 milioane de vizitatori unici și peste 14 milioane de vizualizări. Datele le puteți vedea pe metrica.md. Acolo găsiți date și pentru alte site-uri de știri, așa pentru comparație.

De asemenea, după Offline-ul de la Venetia am deschis pe blogul meu elenarobu.md o nouă rubrică dedicată doar diasporei, Vocea diasporei. În aceasta perioada pe blog am scris 15 articole la rubrica Vocea Diasporei, articole care s-au referit la activitatea moldovenilor stabiliți peste hotare, acțiunile de protest pe care le-au desfășurat, colectare de fonduri pentru înverzirea Moldovei.

La Offline-ul de la Venetia, Grupul mass-media a fost compus din reprezentanți ai presei online și TV, Elena Robu de la Unimedia,  Alina Radu de la ZDG, Val Butnaru de la JurnalTV, Natalia Morari TV8, Artur Gurau de la Granat si jurnalisti/voluntari din diaspora.

Fiecare din cei enumerați ne-am asumat responsabilitatea ca să facem mult mai prezentă vocea diasporei în media autohtonă prin mijloacele care le are fiecare din acei reprezentanți la dispoziție. În cele ce urmează vă prezint și informația de care dispun de la colegii mei despre activitatea lor în această perioadă.

Asadar – Ziarul de Garda

În această perioadă au fost tipărite 20 de pagini dedicate diasporei. La rubrica Diaspora în Ziarul de Garda au fost publicate circa 60 de articole scrise de conaționalii noștri din diaspora. Sunt opiniile și viziunile lor asupra lucrurilor din Moldova, dar și de peste hotare. Pagina diasporei în Ziarul de Gardă este citită de circa 9 mii de abonați din toate raioanele R. Moldova. În această perioadă, site-ul zdg.md a înregistrat peste 1,5 milioane de vizitatori.

Jurnal de Chisinau

După offline-ul Adopta un Vot de la Venetia, la Jurnal TV a fost lansată emisiunea Cealalta Basarabie, dedicată diasporei. Pana acum au fost realizate 16 emisiuni, între 40-50 de persoane au participat prin skype la această emisiune. Iar în ziarul Jurnal de Chișinău există și o pagină dedicată la fel conaționalilor noștri de peste hotare. Sunt 16 pagini care înserează aproape 20 de povești de succes ale moldovenilor stabiliți în străinătate. Ziarul a început să se vândă mai bine de când a aparut aceasta pagină, la fel a crescut cu aproximativ 1000 de exemplare și tirajul ziarului. Fondatorul ziarului Jurnal de Chisinau Val Butnaru intenționează să publice și o carte care să cuprindă aceste istorii ale basarabenilor noștri din străinătate, poate chiar până la sfârșitul anului.

De asemenea, ne-am propus în grupul de lucru mass-media să facilitam ca vocile independente să prezinte opiniile personale și să devină modele pentru exprimare liberă. Responsabili Artur Gurau, care reprezintă Granat, Digital Communication Network și Rockit, dar și voluntari din diaspora.

Iată ce s-a reușit până acum:

Au fost organizate 4 întâlniri separate cu experți din regiune care au vizitat Moldova. În cadrul conferintei Rockit s-a desfasurat și un workshop separat în acest sens. Aceste evenimente vor continua cu o frecvență lunară la care vor participa specialiști și experți din regiune.

Încurajarea noilor voci media independente este în desfășurare. La moment sunt testate câteva idei.

Referitor la scoala de video-bloggeri, a fost organizat de către Digital Comunication Network un eveniment la Brașov cu participanți din 10 țări, unde au participat și 8 moldoveni. Rezultatele se vor vedea în curând, când vor apărea o serie de video despre cum să îți deschizi propriul vlog în limba română sau rusă.

Acum despre ce nu am reusit:

Cel mai mare eșec este, după părerea mea, imposibilitatea de a contracara propaganda atât rusească, cât și cea locală. Este regretabil să vedem la TV sau online toate aceste emisiuni și buletine de știri distorsionate care sunt aduse în fața cetățenilor noștri, care ulterior sunt zombați. Sunt două elemente cu care suntem nevoiți să luptăm zi de zi și din păcate noi suntem puțini, iar ei sunt mulți. Ar trebui o consolidare a forțelor, dar și o petiție adresată autorităților ca să se ia o decizie tranșantă în legatură cu retransmiterea posturilor rusești care fac propagandă pe teritoriul R. Moldova.

Apoi nu s-a reușit nici condamnarea companiilor, a brandurilor care plaseaza publicitate pe canalele TV care tirajează știri false, dezinformează și fac propagandă.

Rămâne să mai lucrăm și la crearea unei rețele de experți din diasporă care să fie prezenți cu opiniile și expertiza lor în emisiunile/articolele realizate de jurnaliștii din Moldova.

Ce vrem să facem mai departe și care sunt obiectivele pe viitor, așa cum e normal să încheiem un raport, cu obiective.

Ceea ce pot să vă anunț astăzi este că din septembrie voi fi mult mai dedicată diasporei. Personal, lucrez la un proiect care va fi exclusiv dedicat diasporei și conectat la resursa Unimedia, care așa cum vă spuneam are cel puțin 55 de mii de vizitatori unici pe zi. Proiectul la care lucrez va fi un portal de știri dedicat diasporei și va fi pe domainul unidiaspora.md.

Câți din voi considera necesar și util un proiect, conectat la resursa Unimedia și de care se ocupă Elena Robu și e dedicat exclusiv Diasporei?

Să înțeleg că atunci când ajungem la etapa de finanțare, putem conta pe participarea financiară efectivă a Diasporei la lansarea acestui proiect, fiindcă va fi nevoie, pentru a ne crea un portal în care Diaspora să se regasească și să fie la zi cu tot ce se întâmplă pentru Diaspora, de la Diaspora, în folosul Diasporei și obiectivele la care trebuie să lucreze Diaspora.

Îndemnul meu pentru toți este să fim uniți, consolidați, pentru că fărpă voi, fără această forță, eforturile noastre sunt în zadar. Orice like pe FB, orice distribuire, orice vizualizare pe site, sau orice abonament la ziar înseamnă înca un om informat. Haideți să fim cât mai mult, să demonstrăm că suntem o forță și că faptele noastre vorbesc!

Un ultim îndemn pentru comunitatea noastră de pe facebook și în general. Stimați cetățeni, haideți să ne fixăm că motto pentru tot ce facem ; faptele vorbesc, iar orice opinie trebuie argumentată, fiindcă doar pașii concreți ne pot face să avansăm și nu replicile nesfârșite și reproșurile care sunt aruncate de către cei care doresc să ne dezbine. Înainte de a spune ceva, de a propune ceva, să ne întrebăm care sunt soluțiile pe care le oferim la problemele pe care le-am identificat si atunci vom putea avansa toți împreună.

Vă mulțumesc pentru atenție!

Informația este putere, informați-vă corect!
Cu respect, Elena Robu!

Articole similare
Comentarii