Explozia din Liban: Ce se cunoaște despre nava sub pavilion moldovenesc care transporta substanță explozivă

O lume întragă este în șoc după explozia de ieri din capitala Libanului care a făcut până acum cel puțin 100 de morți și 4000 de răniți.

Ministerul de Externe de la Chișinău a precizat că, până la această oră, nu există cetățeni moldoveni afectați de explozie. În caz de necesitate, cetățenii Republicii Moldova din Liban pot contacta misiunea noastră diplomatică la adresa de email: [email protected] sau să telefoneze la Centrul de Apel al MAEIE.

În presa națională și internațională au apărut informații precum că nava care ar fi stat la „originea„ exploziei ar fi sub pavilion moldovenesc.

”Declararea faptului că deflagrația a avut loc din cauza unei nave sub Pavilionul Republicii Moldova nu este corectă”, a ținut să precizeze Agenția Navală a Republicii Moldova, într-un comunicat de presă.

Agenția Navală a Republicii Moldova a venit cu următoarele precizări în ceea ce privește nava Rhosus (IMO 8630344), care transporta substanță explozivă:

 

Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, și a fost radiată forțat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Proprietarul navei, conform informației din Registrul de Stat al Navei al Republicii Moldova este o companie înregistrată în Panama. Totodată, această navă a fost transmisă în navlosire conform contractului (bareboat charter) la o companie din Insulele Marshall.

Conform informației deținute, nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecțiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului, și la data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban), cu scopul remedierii acesteia și continuarea voiajului în siguranță. Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reținerea navei și mărfii în portul Beirut. De menționat că nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din cauza aplicării reținerii pentru datoriile armatorului.

Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, a cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată ultima oară la data de 08.06.2013 în portul Saida, fără a fi reținută, iar informații privind reținerea navei Rhosus în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează. Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reținerea a fost aplicată navei și mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut.

În rezultatul celor menționate, proprietarul navei a abandonat nava și echipajul. Menționăm că marfa transportată de această navă la care se face referință în sursele mass-media, a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare, și nu erau la bordul navei Rhosus.

Articole similare
Comentarii