Companiile aeriene moldovenești nu respectă angajamentele asumate? Iată unde vă puteți adresa pentru despăgubiri

Zeci de oameni își scriu pe rețelele de socializare experiențele neplăcute de zbor cu companiile aeriene moldovenești. Întârzirea zborurilor pare a fi cea mai comună și sensibilă problemă.

Moldoveanul Alexandr Baikalov, stabilit de ceva vreme în Franța și care urmărește îndeaproape ceea ce se întâmplă pe piața avia din R. Moldova, prezintă pașii concreți pe care să îi urmați în situația în care drepturile de pasager v-au fost încălcate. Ceea ce trebuie să țineți minte în primul rând este să contactați în primul rând autoritățile europene dacă o companie aeriană din R. Moldova nu a respectat prevederile europene.

Iată pașii concreți pe care să îi urmați dacă ați avut probleme cu companiile aeriene moldovenești:

”Contactați autoritățile europene dacă o companie aeriană moldovenească nu a respectat prevederile europene, o bună parte a cărora a fost transpusă și în legislația R. Moldova cum ar fi REGULAMENTUL (CE) NR. 261/2004 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 11 februarie 2004 privind compensarea și asistența https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?qid=1476179175834&uri=CELEX%3A32004R0261&fbclid=IwAR2QqR_UfRSSMz12HPGfDTDKj87onHqugZAvo4OubxEgEk6pavbvGmCwu4o transpus în http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=345427&fbclid=IwAR2Nanj5Ik7EnXP833mjx5xQvTMSTDrnnI3PV9QAYIrDWMZ14U8yTMqKZ3g

în ceea ce privește:

1) drepturile pasagerilor (informare despre aceste drepturi la îmbarcare, la asistență, la compensație și altele)https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_ro.htm?fbclid=IwAR3h3CodPW8Z4fz2WGDWI4YiN0w8FX4Gzk6-fYsRZHtHPDdVFyYcd1-PVjg

2) securitatea zborului https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/safety-rules_en?fbclid=IwAR354ErNLaXjYruaIiz3aX5bKONoNsnu793M1tBWpWd1mk6X5uwaNfnAv_I și https://www.easa.europa.eu/regulations?fbclid=IwAR33hjF_FYzJZLnuiYiyHE21A1LuTNKpr5PolPEibOzybQfmrodOT-HYTM4 și https://airlines.iata.org/analysis/dossier-fit-for-purpose%E2%80%94the-chicago-convention?fbclid=IwAR2TSivBnsJRiJ1bXBDtwfSvTnk7MOlUDyTI2heR3q2xXg_mfYAqPqMidLc

3) exercitarea și menținerea controlului reglementar efectiv asupra transportatorilor aerieni (și nu numai) în acest domeniu. În general respectarea Acordului UE-R. Moldova a spațiului comun aerian de către organele de profil și transportatori aerieni din R. Moldova https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2012%3A292%3A0003%3A0037%3ARO%3APDF&fbclid=IwAR10O4ZfM5DDpfPY0lWzosRxF5JSPHv3AFa22xb3E1ufgRSMlleo17uwP88

Scrieți plângeri și contestații în următoarea ordine

I) în termeni stabiliți de compania moldovenească respectivă la adresa companiei respective în limita numărului de zile după zborul efectuat, astfel cum este stipulat de regulile companiei de recepționare a reclamațiilor
a) Air Moldova: https://www.airmoldova.md/terms-of-claims-ro/?fbclid=IwAR3J6KELMRa_LcEwV7h2XM3Dr0iYA7uYt62XYkT3mklrAsWcwZUamtXvUcc [email protected],
b) Fly One: nu este clar numărul zilelor pentru reclamațiile pasagerilor. Este prevăzut timpul pentru a depune o reclamație privind bagajele: Articolul 17: Reclamaţiile şi acţiunile https://flyone.md/ro/general-rules?fbclid=IwAR1QMLB0Ht3bKwwdm8tM3dHcZ8LJllUmjHM6E_v8zRisg4GZ1UeLhjOsLWg Fiecare cerere adresată companiei FLY ONE, este necesar de a fi expediată prin completarea formularului corespunzător din secțiunea „Contactați-ne“ pe website-ul compnaniei, cu condiția să completați toate câmpurile care sunt marcate ca fiind obligatorii.

II) imediat după ce ați primit răspuns negativ sau nu ați primit niciun răspuns în termenul stabilit (spre exemplu, în cazul unei cereri de compensații sub pretextul circumstanțelor tehnice excepționale compania nu dă curs reclamației – ceea ce nu este o cauză valabilă pentru a se exonera de obligațiunea de compensare. Criteriile pentru astfel de circumstanțe sunt extrem de restrictive și aceste circumstanțe trebuie evidențiate în mod exhaustiv de compania aeriană) adresați-vă autorităților naționale de securitate aeriană din țările membre UE. Lista autorităților o găsiți aici: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf?fbclid=IwAR3JEbmUbrEbF0JPXp_6qwLz97qGdJEAjwF-s7TM37cWDLMrt-4IdLsmCJ4

III) după ce ați primis un răspuns de la autoritatea de protecție a drepturilor de pasageri aerieni în țara membră UE respectivă, adresați-vă indiferent de răspunsul primit (negativ sau pozitiv de la autoritatea menționată mai sus) la Comisia europeană și EASA (Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei), precum și la IATA-ICAO (coduri de aeroport) dacă este vorba de o reclamație legată de securitatea zborului.

Comunicați imediat problemele pe care le-ați întâmpinat la companiile aeriene moldovenești organelor de supraveghere europene. Aici găsiți mai multe formulare de plângere:

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf?fbclid=IwAR01Ny0cnsZTr6IFZOaQAptqG1mMPBZYKYKkRQnDcTvegKOyK2qkcVSGSgk

http://www.epf.eu/wp/9416-2/?fbclid=IwAR21Mg-nRedGTzEp0Se3qZtaxziS2s6Ndt6tNTtyIVNihqcG7DjujThR32s

https://www.easa.europa.eu/confidential-safety-reporting?fbclid=IwAR2F1d9oXzZRSTGrw8K6wt-nVPzgIvYojmnDl19Fc-oNaNNIDZ-7p3CmfFM

https://www.easa.europa.eu/contact-us?fbclid=IwAR2krQX4qetYg7F_KILzCvcRjpApWd_hNTNw2Gf-VkxcseFy-hWNGXRGwGk

https://ec.europa.eu/info/departments/mobility-and-transport_en?fbclid=IwAR2vnRAYNofVedbFgRICHLEGSNNXoIM8mB0ZB1xc6atIyBytKi7WpSI631o#contact
Phone number +32 2 299 11 11 (Commission switchboard)
Postal address: Directorate-General for Mobility and Transport
European Commission
1049 Bruxelles/Brussel
Belgium
Email: [email protected]

Toate organele naționale din țările membre UE precum și EASA sau Comisia europeană sunt foarte eficace și veți primi un răspuns”, ne asigură moldoveanul din Franța. Potrivit lui, ”toate aceste organe europene (fie de nivel național din țările membre UE, fie instanțele competente de nivel european din Bruxelles cum este Comisia europeană sau din Köln EASA (Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei) pot lua măsuri inclusiv coercitive pentru aplicarea legislației europene sau naționale din țările UE pentru orice zbor înspre sau dinspre oricare aeroport din UE cu oricare companie aeriană chiar și a țărilor non-membre UE cum este Republica Moldova”.

Companiile aeriene moldovenești sunt beneficiare (deocamdată) de TCO de la EASA (Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei), adică sunt admise să opereze zboruri în spațiul aerian european: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2012%3A292%3A0003%3A0037%3ARO%3APDF&fbclid=IwAR2CQN8lHysQvA3SRfX7-uF7RWG3RKOjcKskdaSNojS_utl__-URGSkuEP8

Așadar, depinde de noi toți în calitate de pasageri ce știu autoritățile europene și naționale ale țărilor UE despre companiile aeriene moldovenești.

S-ar putea ca toate aceste plângeri să conteze într-o bună zi în luarea unei decizii dacă vor fi sau nu interzise anumite companii aeriene din R. Moldova în spațiul aerian european din cauza problemelor create pasagerilor sau dacă e vorba despre siguranța zborurilor.

Contactați autoritățile europene, nu pierdeți timpul!”, ne îndeamnă Alexandr Baikalov.

Articole similare
Comentarii