Încrederea pe care i-a acordat-o alegătorul noului primar al capitalei, Andrei Năstase, în acest mandat de un an este foarte importantă pentru forțele pro-europene de opoziție din R. Moldova, iar de prestația noului edil al capitalei va depinde mult și rezultatele alegerilor parlamentare din toamna acestui an. Andrei Năstase trebuie să demonstreze, în această perioadă extrem de scurtă – câteva luni, că administrarea orașului se poate face altfel și anume – în folosul cetățeanului.
Toate ilegalitățile trebuie demascate și stopate. Iar noi, cetățenii, nu trebuie să ne culcăm pe o ureche, dar să îi amintim zilnic noului primar ales, Andrei Năstase, care au fost promisiunile în campanie electorală și că așteptăm realizarea lor.
Republic articolul pe care l-am scris în campania electorală despre promisiunile electorale ale liderului PPDA, Andrei Năstase, ales primar general al municipiului Chișinău pe 3 iunie 2018.
În discursul său de lansare a programului electoral pentru alegerile din capitală, Andrei Năstase declara că:
1. Nu ne vom opri până nu vom întoarce capitala și toată țara pe făgașul democrației, prosperității și a statului de drept.
2. Am luptat pentru drepturile omului, am apărat democrația, am apărat statul de drept, am apărat instituțiile statului în fața oligarhilor și corupților, am apărat banul public, am apărat interesele economice ale țării noastre!
Așadar, ce promite Andrei Năstase alegătorilor și ce poate realiza în realitate. Să nu uităm că există o lege în baza căreia funcționează municipiul Chișinău. Este vorba despre Legea cu privire la Statutul municipiului Chișinău, modificată în anul 2016, la solicitarea PL. Documentul reglementează activitatea Consiliului Municipal Chișinău, activitatea primarului cu viceprimarii săi, a pretorilor de sector, a Primăriei.
– eficientizarea activității întreprinderilor municipale responsabile – Fără o conclucrare cu consilierii municipali, acest obiectiv practic este irealizabil. Dar Andrei Năstase, dacă ajunge primar, va trebui să identifice o majoritate în CMC favorabilă proiectelor sale. Altfel, majoritatea din promisiunile făcute, nu au bază reală de a fi realizate.
– valorificarea deșeurilor municipiului transformându-le în curent electric și agent termic – O asemenea decizie nu poate fi luată aleatoriu de câtre primar. Crearea unei întreprinderi de valorificare a deșeurilor depinde la fel de CMC.
– un model eficient de administrare a curților blocurilor de locuit – un proiect care la fel trebuie susținut de CMC
– referitor la problema construcțiilor ilegale, va fi inițiat procesul de suspendare sau revocare din motive temeinic justificate a autorizațiilor ilegale – Să nu uităm că majoritatea construcțiilor care inițial au fost ilegale, au devenit legale în urma unor decizii ale judecătorilor. Până nu va fi asigurată o justiție independentă, riscăm să pierdem foarte mult patrimoniu în Chișinău și să apară construcții ilegale peste tot.
– asigurarea calității și accesului tuturor la educație – Este o prerogativă care ține mai mult de Ministerul Educației și Guvern
– instituirea unui minim de finanțare a educației din veniturile totale ale primăriei de cel puțin 20% începând cu bugetul pentru anul 2019, majorarea fondului de salarii pentru cadrele didactice și managerii din învățământul preșcolar, primar și secundar cu 45 de milioane de lei – Bugetul municipiului Chișinău este votat de consilierii municipali, la propunerea primarului capitalei. Orice asemenea propuneri dacă nu sunt susținute de consilierii municipali, rămân doar la nivel de propuneri.
– transport public rapid și sigur, drumuri și trotuare bune, parcări publice suficiente, spații pietonale și piste pentru bicicliști, accesibilitate pentru persoane cu nevoi speciale, dar și legături aeriene care să faciliteze contactul rapid și la prețuri accesibile cu exteriorul țării – La fel, asemenea acțiuni trebuie aprobate prin Consiliul Municipal Chișinău, de unul singur primarul capitalei nu poate asigura toate aceste promisiuni
– încurajarea și susținerea mediului de afaceri – mediul de afaceri are nevoie de siguranță, de o justiție independentă, de lipsă de corupție, toate acestea țin de nivelul național, nu de cel local, cum este în cazul de față Chișinăul.
– organizarea concursurilor publice transparente pentru angajarea funcționarilor în Primărie – Asemenea tentative au existat și în trecut din partea altor primari, dar fără succes însă. De cele mai dese ori, prin instanța de judecată, funcționarii demiși de la primărie, erau restabiliți în funcție
– vom înfrăți economic, social și cultural Chișinăul cu marile capitale administrative, economice, inovative ale lumii civilizate – De fapt, CMC este cel care decide asocierea cu alte autorități ale administrației publice locale, inclusiv din străinătate (potrivit legii cu privire la statutul municipiului Chișinău), iar primarul semnează actele în acest sens.
În concluzie, fără o conclucrare eficientă cu Consiliul Municipal Chișinău, vom avea doar lamentări despre cât de multe ar fi putut face primarul, dar nu a făcut pentru că a avut mâinile legate.
Și prietenii tăi merită să cunoască această informație. De aceea distribuie pe Facebook, pune LIKE, invită prietenii să aprecieze pagina de Facebook Elena Robu Blog și să se înscrie în grupul Vocea diasporei.
Informația este putere, informați-vă corect!
Cu respect, Elena Robu