Relația dintre preoții români și cei moldoveni (partea II)
Părintele Silviu Sas stabilit în Cesena, Italia spune că în diasporă nu mai contează că ești ortodox român, moldovean, rus, bulgar, sârb, atât timp cât ai doar o singură biserică ortodoxă în localitate. Parohia pe care o conduce este una destul de mare și numără în jurul a 1600 de oameni. Din R. Moldova ar fi în jur de 150- 180 de suflete, iar majoritatea dintre ei sunt cu dublă cetățenie, adică și românească.
”Din punctul meu de vedere suntem toți o apă și un pământ, fiind toți urmași ai lui Ștefan cel Sfânt, Sfâtului Constatin Brâncoveanu cu fii sai și sfetnicul Ianachie, Sfântului Neagoie Basarab, Vasile Lupu, Mihai Viteazul și toți mari domnitori ai celor trei principate românești, care la vreme chiar dacă au fost ciuntite, toate acestea după grai, port și tradiții sunt tot teritorii românești. Așa că pentru mine personal nu schimbă absolut cu nimic raportul meu cu unii sau cu alții, pentru că toți mi-au fost încredințați la hirotonie ca fii ai lui Dumnezeu și am marea responsabilitate de a mă îngriji de toți în măsura în care pot mai bine, caci „ păstorul cel bun își pune viața pentru oile sale“. Așa că la fel îmi revine și mie datoria și misiunea de a mă comporta. Iar aici în diaspora nu mai contează că ești ortodox român, moldovean, bulgar, rus, ucrainian, grec, sau sârb, pentru că, atâta timp cât nu mai există o altă Biserică ortodoxă în oraș sau împrejurimi, misiunea trebuie să o săvârșim la fel pentru toți. Și iată că în acest mod demonstrăm în mod real și văzut universalitatea Bisericii lui Hristos, unitatea ortodoxiei dintre popoare și totodată splendoarea ortodoxiei pe care ar trebui să o cunoaștem cu toții”, mi-a povestit părintele.
În ceea ce privește relația cu preoții pentru comunitățile de moldoveni, se întâmplă să participe împreună la slujbe, să se ajute reciproc.
”Pe cât posibil ne vizităm, participăm la slujbe împreună, ne ajutăm fiecare după posibilități. Avem programe sociale și de filantropie la care muncim împreună, realizăm colete sau strângere de fonduri pentru diferite biserici sau mănăstiri din Moldova. Adunăm ajutoare pentru diferite case de copii sau orfelinate. Toate aceste lucrări ne țin aproape unii de alții și nu ne îndepărtează, chiar dacă unii țin calendarul nou, iar alții pe cel vechi, toți suntem ai lui Hristos după Botez. Menționez aici colaborarea frumoasă și deosebită pe care o avem cu părintele Marcel Călugărescu de la parohia Bologna II”, a mărturist părintele Silviu.
Parohiile mai vechi înfiițate se auto-finanțează singure. În cazurile unde parohiile sunt nou înființate sau mai mici ca număr de credincioși, se oferă ajutoare de la Episcopie și de la celelalte parohii. Surpinzător este că foarte multe ajutoare vin de la biserica catolică.
”Sunt cazuri în care ajutorul vine de la diferite asociații care aparțin catolicilor, ba chiar de multe ori de la biserica catolică în mod direct. Ar trebui să luăm în calcul și spațiile bisercii catolice care sunt date în folosință comunităților ortodoxe pentru a putea sluji. Ba chiar mai mult, pentru unele s-a făcut contract de comodat, așa încât să putem să le înfrumusețăm sau mai bine zis să le aranjăm așa cum este tradiția noastră ortodoxă. În asemenea condiții mi se pare normal să avem o deschidere mai mare față de biserica catolică și să comunicăm cu ei”, susține parohul.
Sfatul pentru credincioșii din Moldova și nu numai este să se iubească unii pe alții, la fel cum și Sfântul Apostol Ioan îi îndemna pe ucenicii și credincioșii din acele vremuri. Omul fără de Biserică este fără de Dumnezeu, nu poate să mărturisească că-L iubește pe Dumnezeu, dacă nu iubește și Casa Lui, locul unde poate Să-L vadă în mod real.
Întrebat despre căsătoriile mixte între catolici și ortodocși, parohul bisericii crede că biserica ar trebui să se adapteze la noile condiții.
”Ce cred eu despre cei care își întemeiază o familie provenită din soți de diferite religii și anume unul ortodox și altul catolic sau chiar alte religii cum ar fi de exemplu protestantă? Este normală așa o situație. Biserica fiind o Biserică dinamică, adică una care trebuie să se adapteze la nevoile și greutățile vremurilor, nu face altceva decât să țină cont de aceste dificultăți și încearcă să găsească soluții cât mai bune. Sfântul Apostol Pavel zice că: „ Femeia necredincioasă prin bărbatul credincios se Mântuiește, iar bărbatul necredincios prin femeia credincioasă se Mântuiește“. Iată, dragilor, că în forma respectivă și acestora li se dă posibilitatea de a se Mântui. Cu atât mai mult cu cât Dumnezeu vrea ca tot omul să se mântuiască. Decât să trăiască în desfrâu, mai bine să se căsătorească”, a menționat părintele.
Informația este putere, informați-vă corect!
Cu respect, Elena Robu