Informații utile pentru românii care lucrează în Franța în contextul COVID-19

În contextul COVID-19, Ambasada României în Franța transmite informații utile pentru românii care lucrează în Franța. Măsurile se referă și la cetățenii R. Moldova care dețin cetățenia română în baza căreia muncesc în această țară.

Principalele prevederi contractuale

  • Lucrătorii români care au contract de muncă francez au aceleași drepturi și obligații precum angajații francezi;
  • Salariații detașați își păstrează contractul de muncă cu societatea care a făcut detașarea. Sunt sfătuiți să țină legătura în permanență cu angajatorul pentru a fi la curent cu eventualele modificări ale contractului de muncă.

Situații la locul de muncă în această perioadă

Munca de la distanță / télétravail

  • Guvernul francez recomandă ca regulă munca de la distanță.

Deplasarea la locul de muncă (în cazul în care munca la distanță/ télétravail nu este posibilă)

  • Aveți nevoie de documentul justificativ completat de angajator (model găsiți la https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus );
  • Trebuie să respectați regulile de distanță socială (minim un metru) și gesturile barieră;
  • Angajatorul este obligat să pună la dispoziție săpun, gel dezinfectant, să curețe cu regularitate spațiile de lucru.

Părinții copiilor până la 16 ani

  • Dacă munca de la distanță nu este posibilă și nu aveți soluții pentru îngrijirea copiilor sub 16 ani, puteți solicita angajatorului concediu indemnizat, pe perioada închiderii școlii (este asimilat concediului medical fără a necesita deplasarea la medic). Pentru a beneficia de acest tip de concediu trebuie să transmiteți angajatorului informații privind numele și vârsta copilului, numele școlii unde este înscris, localitatea, precum și perioada de închidere a unității de învățământ. Aveți obligația de a informa angajatorul imediat ce unitatea de învățământ se redeschide;
  • Nu trebuie să contactați Casa de Asigurări de Sănătate;
  • Angajatorul va transmite solicitarea instituției competente însoțită de nivelul veniturilor  dumneavoastră pentru a se stabili cuantumul indemnizației de concediu;
  • Angajatorul nu poate refuza acordarea acestui concediu și trebuie să declare încetarea muncii din ziua închiderii unității de învățământ pentru o perioadă de 21 de zile, reînnoită, dacă este cazul, până la redeschiderea unității de învățământ. Declarația angajatorului se completează online pe site-ul
  • www.ameli.fr  sau pe site-ul https://declare.ameli.fr .

Concedii

  • Angajatorul poate să modifice datele concediului plătit și să impună în timpul carantinei o săptămână de concediu plătit unui salariat;
  • Dacă sunteți solicitant al unui loc de muncă, nu puteți beneficia de concediul de îngrijire a copiilor în timpul perioadei de carantină;
  • Dacă sunteți stagiar în formare profesională, puteți beneficia de concediu medical. Organismul de formare trebuie să realizeze demersurile pe platforma www.ameli.fr.

Concedieri

  • Nu puteți fi concediat,  în timpul crizei sanitare, fără motiv justificat (ex: eveniment imprevizibil);
  • Daca angajatorul invocă forță majoră ca motiv pentru desfacerea contractului de muncă angajatul se poate adresa instanței de judecată.

Indemnizația de șomaj

Cine poate solicita activitatea parțială/șomajul tehnic?

  • Puteți beneficia de activitate parțială/șomaj tehnic dacă aveți contract de muncă pe perioadă nedeterminată (CDI), contract de muncă pe perioadă determinată (CDD), contract de profesionalizare;
  • Dacă sunteți salariat interimar;
  • Dacă vă aflați în perioada de probă;
  • NU pot beneficia: lucrătorii detașați în Franța de la o întreprindere străină, stagiarii, lucrătorii independenți, auto-antreprenorii.

Prestația pentru șomaj tehnic

  • 70% din salariul brut (aproximativ 84% din salariul net);
  • Angajații care au salariul minim/SMIC primesc 100% șomajul tehnic.

Ce demersuri trebuie să fac?

  • Angajatorul este cel care trebuie să facă demersuri, nu angajatul;
  • Angajatorul trebuie să depună o cerere de activitate parțială pe site-ul Ministerului francez al muncii (Direcţia Regională a Întreprinderilor, Concurenţei, Consumaţiilor, Muncă şi Ocupare / DIRECTTE);
  • Autoritatea administrativă va valida cererile în termen de 48 de ore. În lipsa unui răspuns, cererea va fi validată implicit.

Pot solicita dreptul de şomaj parțial şi să plec între timp în România?

  • Lucrătorii pot pleca din Franța, în funcție de posibilitățile organizării activității la distanță identificate cu angajatorul;
  • Angajatorul trebuie să fie de acord cu plecarea în România.

Dacă am plecat deja în România pot solicita retroactiv șomajul tehnic?

  • Păstrați legătura în permanență cu angajatorul;
  • Începând cu 16 martie 2020, companiile au la dispoziție 30 de zile pentru a realiza cererea de șomaj parțial cu efect retroactiv.

Dacă indemnizația pentru șomaj clasic se încheie în martie 2020

  • Prestația pentru șomaj clasic/Alocația de Ajutor pentru Întoarcerea la Muncă (ARE) și Alocația de Solidaritate Specifică/ASS pentru solicitanții de locuri de muncă cărora li se termină drepturile după 1 martie 2020 au fost prelungite până la finalul perioadei de carantină/confinement;
  • Beneficiați de această măsură dacă sunteți lucrător sezonier, salariat interimar sau intermitent de spectacole;
  • Pentru a beneficia de aceste indemnizații trebuie să vă actualizați informațiile pagina Pole Emploi.

Recuperarea drepturilor legate de raporturile de muncă

  • Dacă nu ați recuperat în totalitate drepturile legate de raporturile de muncă, trebuie să vă adresați inspectoratelor teritoriale de muncă înainte de a părăsi teritoriul Franței, pentru a semnala aspectele problematice legate de derularea / încheierea contractului de muncă;

Serviciile Pole Emploi

  • Pole Emploi a adaptat serviciile pentru această situație excepţională şi continuă misiunea de consiliere;
  • Consilierii Pole Emploi sunt disponibili la numărul 3949, în cadrul portalului pole-emploi.fr şi în cadrul aplicaţiei Mon espace – Pôle emploi;
  • Agențiile Pole Emploi sunt deschise și primesc în audiență persoanele care prezintă situații cu caracter de urgență. Pentru o programare / un RDV la sediul agenţiei puteți   suna la 3949 sau trimite un email consilierului dvs.;
  • Interviurile, atelierele sau formările profesionale sunt anulate sau se realizează la  distanţă. Dacă procesul de formare profesională a fost întrerupt veți continua să beneficiați de indemnizația de șomaj.

Lucrătorii independenți

  • Beneficiați de scutiri/ eșalonări la plata impozitelor;
  • Puteți solicita: obținerea unor amânări de plată (nu se vor aplica majorări de întârziere/ penalități); o adaptare a scadențelor pentru plata cotizațiilor sociale, care să țină cont de scăderea veniturilor; intervenția acțiunii sociale pentru deducerea parțială sau totală a cotizațiilor lor sau atribuirea unui ajutor financiar excepțional;
  • Lucrătorii independenți afiliați la schema de securitate socială, indiferent de statutul lor, pot beneficia de asistență financiară excepțională.

Detalii pe linkul: https://www.urssaf.fr/portail/home/actualites/toute-lactualite-independant/epidemie-de-coronavirus–mise-en.html

Demersuri pentru amânarea unei plăți, a unui termen sau pentru a obţine un ajutor pentru acțiunea socială

  • Artizanii sau comercianţii:

–  Pe pagina secu-independants.fr, « mon compte » pentru o cerere de amânare de termen sau de estimare a venitului:

https://www.ma.secu-independants.fr/authentification/login

– Email, la rubrica «Vos cotisations», motiv «Difficultés de paiement» https://www.secu-independants.fr/contact/adresse-telephone/urssaf/

– La telefon la 3698 (serviciu gratuit + prețul unui  apel normal)

  • Profesiile liberale :

– Portalul urssaf.fr, prin adresarea unui mesaj la rubrica «O formalitate declarativă » / « Declararea unei situaţii excepţionale »;

– Telefon, contactaţi l’Urssaf la numărul 3957 (0,12€ / min + prix appel) sau  0806 804 209 (serviciu gratuit + costul unui apel) pentru practicieni și personalul auxiliar medical.

  • Auto-antreprenori:

https://www.autoentrepreneur.urssaf.fr/portail/accueil/sinformer-sur-le-statut/toutes-les-actualites/vous-rencontrez-des-difficultes.html

Fondul de Solidaritate

  • Pot beneficia de acest ajutor, care poate ajunge până la 3500 de euro, lucrătorii independenţi, întreprinderile foarte mici, microantreprenorii şi profesiile liberale care au mai puţin de 1 milion de euro cifra de afaceri şi un beneficiu anual impozabil inferior la 60.000 euro şi care: suportă o închidere administrativă sau cunosc o pierdere a cifrei de afaceri de peste 70% în luna martie 2020 raportat la luna martie 2019;
  • Un sprijin suplimentar ar putea fi acordat pentru a evita falimentul, de la caz la caz;
  • Pentru a beneficia de acest sprijin, de la 1 aprilie 2020 se depune o declaraţie simplă pe site-ul www.impots.gouv.fr;
  • De la 15 aprilie 2020, întreprinderile care întâmpină în continuare dificultăţi pot obţine, în funcţie de situaţie, un ajutor complementar de 2.000 euro;
  • Detaliile despre Fondul de Solidaritate la: https://www.economie.gouv.fr/files/files/PDF/2020/DP-Fonds_de_solidarite.pdf

Alte informații utile

  • Pe site-ul ministerului francez al muncii sunt disponibile situaţiile punctuale care pot interveni:

https://travail-emploi.gouv.fr/actualites/presse/communiques-de-presse/article/coronavirus-covid-19-et-monde-du-travail

https://travail-emploi.gouv.fr/actualites/l-actualite-du-ministere/article/coronavirus-questions-reponses-pour-les-entreprises-et-les-salaries

  • Ghidul de protecție al salariaților:

https://travail-emploi.gouv.fr/IMG/pdf/covid19_obligations_employeur.pdf

  • Pe site-ul Ministerului Economiei sunt disponibile elemente referitoare la șomajul tehnic şi facilităţile acordate întreprinderilor:

https://www.economie.gouv.fr/files/files/PDF/2020/Coronavirus-MINEFI-10032020.pdf

https://www.economie.gouv.fr/files/files/PDF/2020/covid-independants.pdf

https://www.economie.gouv.fr/files/files/2020/coronavirus_faq_entreprises.pdf

  • Coordonatele DIRECCTE/ Inspection du travail (Inspectorate de muncă)

Regiune :

  • DIRECCTE Hauts de France

http://hauts-de-france.direccte.gouv.fr/Coronavirus-COVID-19-un-espace-d-information-et-de-conseils

http://occitanie.direccte.gouv.fr/Coronavirus-et-entreprises-mesures-de-soutien-aux-entreprises-et-aux-salaries

adresă mail pentru întrebări: [email protected]

  • DIRECCTE Ile de France:

http://idf.direccte.gouv.fr/Adresa-et-horaires-de-l-unite-regionalehttp://idf.direccte.gouv.fr/Coronavirus-accompagnement-des-entreprises-impactees

  • DIRECCTE Auvergne Rhône Alpes:

http://auvergne-rhone-alpes.direccte.gouv.fr/Coronavirus-et-entreprises-mesures-de-soutien-aux-entreprises-et-aux-salaries

  • DIRECCTE Bourgogne Franche Comté:

http://bourgogne-franche-comte.direccte.gouv.fr/La-Direccte-est-fermee-au-public

Pentru întreprinderi: [email protected]  sau 03 80 76 29 38

Pentru  întrebări legate de dreptul muncii: 0 806 000 126

  • DIRECCTE Normandie:

http://normandie.direccte.gouv.fr/ ; http://normandie.direccte.gouv.fr/Coronavirus-point-sur-la-situation-et-conseils

  • DIRECCTE Pays de la Loire:

http://pays-de-la-loire.direccte.gouv.fr/;

http://pays-de-la-loire.direccte.gouv.fr/Qui-contacter-15694

  • DIRECCTE Bretagne:

http://bretagne.direccte.gouv.fr/;

http://bretagne.direccte.gouv.fr/Renseignements-en-droit-du-travail-en-Bretagne

  • DIRECCTE Grand Est:

http://grand-est.direccte.gouv.fr/

Articole similare
Comentarii